در نشست آشنایی با مالكیت فكری و توسعه برند در سطح بین المللی در مشهد مطرح شد؛

برندهای بین المللی كشور قلیل است

برندهای بین المللی كشور قلیل است

به گزارش بازاری رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق ایران اظهار داشت: ما در سوژه برند در استان جزو فعال ترین بخش های كشور هستیم. باید دبیرخانه برند در استان را برای رسیدگی به این مساله تعیین نماییم.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، علی شریعتی مقدم امروز در نشست «آشنایی با مالكیت فكری و توسعه برند در سطح بین المللی با تاكید بر نشان های جغرافیایی و تاثیر آن بر توسعه صادرات» در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار نمود: اقتصاد استان به بخش خصوصی وابسته است. ما در سوژه برند در استان جزو فعال ترین بخش های كشور هستیم.
وی ادامه داد: این مساله در استان با همت انجمن مدیران صنایع استان و با همكاری اتاق بازرگانی شكل گرفته و هفت دوره همایش برند داشتیم كه هر نوبت در سطح بسیار بالایی اجرا شد. اساتید داخلی و گاه بین المللی و كارآفرینان شركت كرده، كارگاه های آموزشی داشتیم و كار اصولی در این بخش برگزار شده است.
شریعتی مقدم بیان كرد: یك اتفاق خوب اینكه در خراسان ثبت جهانی زعفران و قنات اتفاق افتاده و باید در این زمینه های برندهای جغرافیایی بیشتر تلاش نماییم. مهم تر اینكه استاندار مثلث اقتصادی تعریف كرده و ده ها معین اقتصادی روی مناطق مختلف آغاز به فعالیت كردند. ایده ما در كمیسیون كشاورزی و اتاق این است كه معین ها روی توسعه مناطق مختلف فعالیت و برنامه ریزی می كنند و اگر ارزش افزوده ای بخواهد ایجاد شود باید مبتنی بر شناسایی هر منطقه و وضعیت ها و ارتقای آن باشد.
رئیس كمیسیون كشاورزی اتاق ایران افزود: برند در این عرصه مهم بوده و هویت بخشی را انجام می دهد. باید دبیرخانه برند در استان برای این مساله تعیین نماییم. امكان دارد بخش هایی در شهر مشهد باشد كه برند زیارتی و غذا است و بتوانیم جنبه های قوی تری از این مساله را در توسعه استان رقم بزنیم.
در ادامه محمدحسین روشنك، رئیس اتحادیه صادركنندگان خراسان رضوی عنوان كرد: بزرگ ترین برند ما در تاریخ، برند عاشورا است. برند مخصوص كالا نیست، بلكه مربوط به شاخصه ها نیز هست كه شاخصه های بزرگی داریم و مقاومت و تلاش خودرا مدیون این شاخصه ها هستیم.
وی اشاره كرد: پس از انقلاب كه كالا كوپنی شد، سوژه برند از بین رفت یا متوقف گردید و دیگر ضرورتی برای وجود نداشت. پس از تمام شدن دوران كوپنی به نظر رسید كه باید برند باردیگر در كشور احیا شود. ما در اتحادیه صادركنندگان بحث برند را مطرح كرده و پیگیری كردیم، در آن زمان كسی متوجه نمی شد و كارها چندان آشكار نبود. در همین راستا ایده دیگری نیز بود كه تولید بدون كارخانه است و هر دو به نام خراسان ثبت شده است.
روشنك افزود: تولید بدون كارخانه نوین بوده و با برون سپاری تولید متفاوت می باشد. یعنی كسی صاحب برند است، كارخانه بسته بندی ندارد، به كارخانه می رود و می گوید اگر ظرفیت خالی وجود دارد، با برند، مسئولیت و مشخصات آن فرد بدون رد و نشانی از تولید خود تولید نماید و بدون داشتن كارخانه صاحب محصول شود.
رئیس اتحادیه صادركنندگان خراسان رضوی اضافه كرد: این كار سه خاصیت دارد، یكی اینكه مجبور نیستیم پول خودرا روی زمین صرف نماییم و كارخانه ها با۴۰ تا ۶۰ درصد كار می كنند، دوم اینكه سرمایه بخش تجارت را به سمت تولید می برد و سوم اینكه ما تخصص برندساز و سوداگر را از بین نمی بریم، تولیدكننده كار تولید انجام می دهد و سوداگر نیز می تواند كار تجارت را انجام دهد.
وی اظهار داشت: در ایران برند 25 تا ۳۰ درصد جایگاه خودرا پیدا كرده و ۷۵ درصد عقب هستیم. این عدد در خراسان ۳۵ درصد است، برند كارخانه ای است كه اگر راه بیفتد سال های سال محصول می دهد.
در بخش دیگری از جلسه امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، اشاره كرد: برمبنای برنامه ۵ ساله همایش برندینگ سعی كردیم تا مبانی برند را به كارآفرینان آموزش دهیم و تاحدود زیادی در استان موفق بودیم. اساتید مطرحی در كشور نبودند كه ظرف این هفت سال مباحث علمی خودرا در این همایش ارائه نداده باشند و دانش كشور در زمینه برند را كامل ارائه كردیم.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت می خواهد پس از گام های اولی كه ما برداشتیم، در مناطق مختلف برندها را شناسایی كرده و كمك كنند این برندها در مناطق مختلف خلق شود، بعد در سطح ملی مطرح شده و در نهایت حمایت اصلی را از برند بین المللی داشته باشند.
وی افزود: برندهای بین المللی ما در كشور قلیل هستند برای اینكه تولید انبوه و رقابت جدی در بازار خارجی نداشتیم، مگر در محصولاتی كه انحصار تولید داریم، می توانیم ادعا نماییم صاحب برند هستیم اما هنوز در زمینه حفظ، ثبت و مباحث حقوقی در سطح دنیا كمتر كاری انجام دادیم.
مرادی بیان كرد: تفاهم نامه ای با شهرداری داشتیم و شهرداری پیگیر است كه مشهد را بعنوان مركز زبان فارسی دنیا جا بیندازد. آنها معتقدند كه از مشهد به شعاع هزار كیلومتر تمام فارسی زبانان در این منطقه هستند و اگر بتوانند این را ثبت جهانی كنند، یك مزیت فرهنگی در شهر و استان ما است. سایر كشورها خیلی از بزرگان علم و دانش را به نام خود ثبت می كنند.
دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی كرده كه پس از برندهای منطقه ای به برندهای كشوری برسد و تحت عنوان "Persian Originality " آنالیز كرده و به واحدهایی كه استانداردهای خاص را داشته باشند اعطا كند، مقرر است در سطح جهانی از آن حمایت شود.
وی افزود: انجمن مدیران نیز تلاش می كند تا بعنوان نماینده سازمان توسعه تجارت در این زمینه فعالیت كند. بحث ثبت برندهای منطقه ای باید توجه گردد، مزیت های خاصی داریم كه غیر از زعفران می توانیم از زیره، انار و زرشك نیز نام ببریم.




1398/06/10
23:41:00
5.0 / 5
4366
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , پول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا