یادداشت؛

دولت برای تحقق شعار جهش تولید نیازمند حمایت نهادهای مختلف است

دولت برای تحقق شعار جهش تولید نیازمند حمایت نهادهای مختلف است

به گزارش بازاری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با تاكید بر اینكه تحقق شعار جهش تولید باید از امروز در دستور كار قرار گیرد، اظهار داشت: در این راستا دولت باید از طرف نهادهای گوناگون حاكمیت تقویت شود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- حسین سلاح ورزی: فاكتورهای كلان اقتصادی ایران خصوصاً نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم نه فقط در وضعیت دلخواه نیستند، بلكه بعنوان تهدیدی برای كشور تلقی می شوند. علاوه بر این شاخص هایی مثل اشتغال، سرمایه گذاری و صادرات نیز با سطح انتظارات و با نیازهای جامعه ای كه باید تاب آور باشد ناسازگار شده است.
آمارها، اطلاعات و تحلیل های كلان نشان میدهد نرخ رشد اقتصادی ایران از سال ۱۳۸۷ به این سو با نوسان بالا و شتاب پایین روبه رو شده است و نرخ تورم ایران بطور میانگین دست كم ۴ برابر نرخ تورم متوسط جهان بوده است.
این روزها علاوه بر تأثیر منفی و تخریبی تحریم اقتصادی، شاهد یورش دهشتناك ویروس كرونا بر كسب و كارها و اقتصاد خانواده ها هستیم. آمارهای در دسترس نشان میدهد رقمی نزدیك به ۱۵ میلیون از ۲۴ میلیون شغل موجود در ایران را شغل های خرد به معنای شغل های خانوادگی می سازند كه در معرض اپیدمی ویروس كرونا با تهدید مواجه می باشد.
مجموعه این شرایط باعث شده است مقام رهبری در نامگذاری سال نو بازهم اولیت را به تولید بدهند و از همه مدیران و سیاستگذاران و شهروندان خواسته اند راه برای جهش تولید هموار شود.
به نظر می رسد باتوجه به نكات مندرج در سطرهای بالا و با توجه به روزگار ایران امروز و لزوم اولویت دادن به تولید، تحقق این شعار باید از همین امروز در دستور كار باشد.
واقعیت این است كه توانایی و دانایی نهاد دولت برای پوشاندن لباس عمل به این شعار به شدت زیر ضرب قرار دارد و باید از طرف نهادهای گوناگون حاكمیت تقویت شود. دولت باید در شرایطی قرار گیرد كه با عبور از خشكسالی مالی بتواند طرح های بزرگ عمرانی و زیربنایی را آماده اجرا نماید تا تولید به حركت درآید.
از سوی دیگر باتوجه به نرخ كاهنده سرمایه گذاری در ایران به سبب ضعف سرمایه گذاران داخلی و غیبت سرمایه گذاران خارجی، ظرفیت های تازه ای برای تولید بوجود نیامده است.
كاهش قدرت خرید شهروندان و نیز ضعف در ساختارهای صادراتی راه را در این راه نیز هموار نكرده است تا تولید برای بازار داخلی و یا بازارهای خارجی جهش داشته باشد. نكته بسیار با اهمیت این است كه در معنای تولید نوعی نگاه سنتی نهفته شده است كه دامنه فعالیت اقتصادی را تنگ می كند.
در نگاه سنتی، تولید به كارهایی گفته می شود كه تنها منجر به بدست آمدن كالا یا محصولاتی در كارخانه ها یا در مزرعه ها و باغ ها صورت گیرد.
این درحالی است باید دامنه تولید و كارهای اقتصادی را باتوجه به ارزش افزوده اقتصادی گسترش داد و از تعریف ها و چارچوب های قدیمی عبور كرد.
ایران در جایی از كره زمین واقع شده است و در شرایط سنی قرار دارد كه داد و ستد كالا و خدمات در بازار داخل و در بازارهای خارجی می تواند ارزش افزوده ایجاد كند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و فایده آن نصیب كل جامعه شود.
اگر این واقعیت در ذهنیت سیاستگذاران و سیاست ورزان قرار گیرد آنگاه از محدوده های تنگ و تاریك عبور می نماییم و جهش تولید به معنای جهش ارزش افزوده امكان تحقق بیشتری پیدا می كند.


منبع:

1399/01/05
13:18:06
5.0 / 5
1990
تگهای خبر: آمار , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا