سال جهش تولید،

جهش تولید صنعت خودرو با افزایش كیفیت محصولات

جهش تولید صنعت خودرو با افزایش كیفیت محصولات

به گزارش بازاری به قول یك كارشناس، بازگشت به تیراژهای تولید خودرو در شرایطی كه فاصله چندانی با توقف تولید وجود نداشت، نشان از تحقق رونق تولید با وجود تحریم ها پارسال داشته است. امسال هم باتوجه به شرایط ناشی از تحریم و هزینه های آن، جهش تولید بیشتر از آنكه به منظور افزایش تعدادی باشد، با افزایش ارزش افزوده محصولات جدید و بالا بردن كیفیت محقق خواهد شد.


امیرحسن كاكایی در گفت و گو با ایسنا، درباره میزان تحقق رونق تولید پارسال و راهكارهای لازم برای تحقق شعار سالجاری و فراهم آوردن جهش تولید، اظهار نمود: در ماه های پایانی سال قبل توانستیم میزان تولید را باردیگر به سال ۱۳۹۷ برگردانیم. شاید به نظر برسد كه با برگشت به آمارهای سال ۹۷، رونق تولیدی شكل نگرفته است اما باید توجه داشت كه پارسال نسبت به سال ۹۷ و سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، مبحث تحریم ها كه بسیار مبحث جدی بود، شدیدتر بوده است. در میزان تولید در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به شدت افت كرد و در ادامه در سال ۹۸، به شرایطی نزدیك شدیم كه كاملا تولید متوقف شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه كرد: اما با اقدامات بزرگی كه در كشور انجام شد كه همچون آنها نهضت ساخت داخل و اقدامات ویژه ای كه قطعه سازان بر روی تعمیق داخلی سازی با هدایت و مدیریت خودروسازان انجام دادند، بوده است؛ ازاین رو توانستند مجدد تیراژ تولید را حداقل به سال ۹۷ بازگردانند. هرچند كه همچنان رضایت بخش نیست اما در شرایطی كه فاصله چندانی با توقف تولید نبود و تحریم ها پیچیده تر و شدیدتر شده بود، كار بسیار بزرگی بود.
وی با اشاره به شرایط سالجاری و تأثیر تحریم ها بر روی درآمدهای ارزی و ارتباط آن با قیمت نفت اعتقاد دارد كه حفظ وضع موجود به شكلی جهش تولید خواهد بود.
این كارشناس صنعت خودرو افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، خودروسازان برنامه ای برای افزایش تعدادی و مهم تر از آن تولید ارزش افزوده خواهند داشت. به نظر بنده منظور از جهش تولید، افزایش تعدادی به تنهایی نبوده و مهم تر از این افزایش تعدادی، تولید ارزش افزوده و موثر است؛ بنابراین اگر همین میزان تیراژها حفظ شود اما با كیفیت بالاتر یا محصول جدیدی با ارزش افزوده بیشتر، منطقا جهش تولید است.
به قول او خودروسازان باوجود اینكه در تحریم ها و فشارهای سنگینی هستند، عرضه چند خوردوی جدید را در برنامه دارند. با عرضه این خودرو ها به بازار، حداقل جهشی كه می توان انتظار داشت و امكان تحقق هم خواهد داشت، بالا بردن كیفیت خواهد بود كه بسیار كار بزرگی خواهد بود.
كاكایی در ارتباط با الزامات تحقق این جهش تولید هم اظهار نمود: نخستین الزام، اصلاح مبانی قیمت گذاری خودرو در خودرسازی است. طی دو سال گذشته باوجود تمامی تلاشهای خودروسازان، باتوجه به قیت گذاری های غلطی كه وجود داشت، دو خودروساز بزرگ ما در مجموع بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان كردند؛ چنانچه در سال ۹۹ هم این وضعیت ادامه داشته باشد، این رقم دو برابر خواهد شد. به این هم فكر نمی گردد كه خودروسازان چگونه می خواهند این زیان را تاب بیاورند؛ بنابراین شرط لازم این حركت، منطقی سازی قیمت هاست.
وی ادامه داد: باید قیمت ها آزاد شود یا باید قیمت مواداولیه را به شدت كنترل كنند. البته كه به نظر بنده راه دوم چندان موفق نخواهد بود؛ چونكه سبب رانت خواری در بخش صنعتی ما خواهد شد. اما اگر قیمت ها به روز شوند، سیستم ها شفاف شده و بحث رانت خواری و این دست مباحث از بین خواهد رفت. ضمن اینكه مبنایی برای جهش تولید هم می تواند باشد.



1399/01/23
13:35:51
5.0 / 5
2904
تگهای خبر: آمار , بازار , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا