واكنش سایپا به پخش یك ویدیو

واكنش سایپا به پخش یك ویدیو

به گزارش بازاری گروه خودروسازی سایپا در واكنش به پخش یك ویدیو در ارتباط با نقص فنی یكی از محصولات تولیدی خود در یكی از شبكه های تلویزیونی اعلام نمود كه گرچه ایراد موتوری ادعا شده در این ویدیو از نظر فنی و مهندسی به هیچ وجه امكان پذیر نیست، اما در صورت اثبات این ادعا، یك خودرو كوییك نو به این مشتری اهدا خواهد نمود.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، گروه خودروسازی سایپا در واکنش به پخش و انتشار یک ویدئوی ساختگی که اخیرا توسط یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان که در توضیح نوشته شده روی آن، ادعا شده که یک دستگاه خودرو کوییک صفر کیلومتر تولیدی گروه خودروسازی سایپا بدون یک پیستون به تعمیرگاه رفته است! ابراز کرده که این روش تخریب صنعت خودرو ایران، دیگر نخ نما شده است. گرچه ایراد موتوری ادعا شده در این ویدئو از نظر فنی و مهندسی به هیچ وجه امکان پذیر نیست، اما در صورت اثبات این ادعا، یک خودرو کوییک نو به این مشتری اهدا خواهد نمود.


این شرکت اعلام نموده با وجود اینکه تعداد زیادی از هموطنان و متخصصان حوزه مکانیک خودرو در بخش نظرات صفحه مجازی این شبکه تلویزیونی از منظر فنی، مهندسی و مکانیکی صحت این ادعا را زیر سوال برده و این اتفاق را غیر ممکن دانسته اند، ولی گروه خودروسازی سایپا جهت تنویر افکار عمومی توجه به چند نکته را ضروری می داند:
- موتور محصولات سایپا در شرکت مگاموتور تولید و مونتاژ می شود و تک به تک این موتورها در این شرکت تحت تست های مختلف همچون Hot test قرار می گیرند که بی گمان در صورت وجود چنین اشکال و ایراد بارزی، بطور قطع تشخیص داده شده و رفع می شد.
- علاوه بر تست های متداول در شرکت مگاموتور، محصولات گروه سایپا در خطوط تولید و مونتاژ هم تحت تست های کنترلی و کیفی گوناگون همچون roll test و تست های جاده ای قرار می گیرند که در طول انجام این تست ها، موتور روشن بوده و عامل حرکت خودرو است. در صورتیکه پیستون وجود نداشته باشد یا در جای خود قرار نگرفته باشد، در نخستین استارت، موتور ضربه شدید خواهد خورد و اصلاً روشن نمی گردد.
- علاوه بر انجام تست های ذکر شده، خودرو ها در مراحل مختلف تولید و پس از آن برای انتقال به سازمان فروش و نمایندگی به منظور تحویل به مشتری، چندین کیلومتر پیمایش دارند که در صورت وجود چنین اشکالی، این حرکت ها امکان پذیر نخواهد بود.
- در ویدیوی انتشار یافته، مشاهده می شود که سپر جلوی خودرو علاوه بر داشتن خط و خش های مشخص، به صورت کامل بسته نشده، خودرو فاقد آرم جلو و قاب آئینه بغل است، بخشی از سیم کشی خودرو باز شده و از همه مهمتر، خودرو فاقد پلاک راهنمائی و رانندگی است. از آنجائیکه پلاک در تمامی محصولات این گروه خودروسازی، پیش از خروج از کارخانه یا در محیط نمایندگی، روی سپر خودرو نصب می شود و با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، این احتمال تقویت می شود که این ویدئو ساختگی بوده و بعد از فروکش قیمت ها در بازار خودرو و ناکامی عناصر معاند در مانور گرانی، با هدف تخریب صنعت خودرو و ملتهب نگهداشتن شرایط این صنعت استراتژیک ساخته و انتشار یافته است.
- مهمترین نکته ای که درمورد این ویدئو می توان اشاره نمود این است که با وجود ادعای مطرح شده در خصوص صفر کیلومتر بودن خودرو، چرا مشتری محترم برای رفع ایراد، خودرو را به نمایندگی مجاز سایپا نبرده تا با بهره گیری از گارانتی خدمات بعد از فروش، بدون پرداخت هیچ هزینه ای نسبت به رفع ایراد یا حتی تعویض قطعات اصلی خودرو اقدام کند؟
- طبق شنیده ها، در ماه های گذشته، دست اندرکاران و عوامل این شبکه معاند، با برقراری تماس با برخی از خبرنگاران داخل کشور مبالغ قابل توجهی را برای دریافت اخبار و مطالب تخریبی ضد صنعت خودرو و کشف راه های مقابله خودروسازان با تحریم ها، پیشنهاد داده بودند که اهالی شریف رسانه و قلم، از همکاری با آنها اجتناب کردند تا این اقدام در نطفه خفه شود.
ازاین رو، دور از ذهن نیست که پوندها یا دلارهای پیشنهادی به خبرنگاران شرافتمند، برای ساخت چنین ویدئوهایی هزینه شده باشد. البته ساخت محتوا و ویدئوهای ساختگی با تحریک یا اغوای شبکه های معاند خارجی، شیوه نخ نمایی است که کارکرد خویش را از دست داده است.
- گروه خودروسازی سایپا لازم می داند که به صورت رسمی از هموطنان، متخصصان، خبرنگاران و عزیزانی که در بخش نظرات صفحه مجازی این شبکه فارسی زبان معاند یا در رسانه ها و صفحات شخصی خود، نسبت به ساختگی بودن این ویدئو و کذب بودن محتوای آن اطلاع رسانی و روشنگری کرده اند، تشکر و قدردانی کند. این رخداد می تواند آغازی باشد بر افزایش سواد رسانه ای فعالان فضای مجازی و آغاز حرکتی باشد تا هر محتوایی بدون پشتوانه علمی و کارشناسی در شبکه های اجتماعی منتشر نشود یا اگر شد، مورد پذیرش قرار نگیرد.
- در سال های اخیر، خودرو و خرید و فروش آن برای مردم بعنوان کالای مصرفی یا سرمایه ای از اهمیت زیادی برخوردار بوده بگونه ای که حتی یک نوع خودرو نظیر «پراید» از قالب یک وسیله تردد خارج شده و تبدیل به نماد شرایط اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و تورم شده است، بنابراین بعد از نقش آفرینی دلالان که باعث آشفتگی های اخیر در بازار خودرو شد و سپس فروکش کردن این التهابات و کاهش شدید قیمت ها، رسانه های ضدایرانی که در مانور گرانی خودرو و مقصر دانستن خودروسازان ناکام شده اند، با انتشار ویدئوهای ساختگی، مبحث کیفیت را سوژه کرده و با ربط دادن برخی ادعاهای بی اساس به محصولات خودروسازان، تلاش می کنند در سال جهش تولید، جامعه را نسبت به تولید محصولات داخلی ناامید و مأیوس کنند.
سایپا اعلام آمادگی کرده که بعد از رجوع مالک خودرو مذکور به یکی از نمایندگی های سراسر کشور، باز هم مبحث را مورد بررسی فنی قرار داده و فارغ از هر نتیجه ای، اطلاعات دقیق تری را به صورت شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهد.



1399/02/27
23:00:33
5.0 / 5
2649
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , پول , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا