احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در كارخانه ها

احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در كارخانه ها

به گزارش بازاری به دنبال زمزمه احتمال انباشت مجدد خودرو های ناقص در پاركینگ خودروسازان، یك كارشناس با اشاره به اینكه ۹۲ درصد كمبود قطعات خودرو ها مربوط به كاتالیست است، نصب كاتالیست را یك اجبار زیست محیطی دانست كه اگر رعایت نشود، خودروسازان قادر به شماره گذاری محصولاتشان نخواهند بود.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، در حالیکه اوایل زمستان سال قبل اعلام گردید که تعداد خودرو های ناقص کف پارکینگ ایران خودرو و سایپا به صفر رسیده و دیگر محصول ناقص در این دو خودروساز تولید نمی گردد، حالا زمزمه های شکل گیری مجدد این بحران باردیگر به گوش می رسد. تغییر سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و همینطور اصرار بر رشد تولید و البته کمبود قطعات می تواند همچون دلایلی باشد که زمینه ساز بازگشت محصولات ناقص خودروسازان باشد.
به قول برخی فعالان این صنعت، این احتمال وجود دارد که همچون سال قبل وزارت صمت باز هم فشار رشد بی چون و چرای تولید را روی دوش خودروسازان گذاشته باشد و به تبع آن خودروسازان هم با عنایت به مشکلات مربوط به تأمین قطعات از داخل و خارج، ناچار به تولید توام با کسری قطعه شده باشند.
اگر این ادعا درست باشد، فشار وزارت صمت به خودروسازان به جهت رشد تیراژ - آن هم در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است - احیانا بیشتر هم خواهد شد که در صورت عدم تأمین نیاز بموقع قطعات به علت مسائل مختلف همچون تحریم ها، کمبود ارز، مطالبات معوق قطعه سازان و امثال آن آمار تولید خودرو های ناقص را بالاتر هم خواهد برد.
انباشت ۱۲ هزار خودروی ناقص در سایپا
در این حوزه مجید باقری خوزانی، قائم مقام مدیرعامل در امور فروش شرکت سایپا گفته است که در ماه های پایانی سال قبل شاهد شیوع کرونا بودیم که این اتفاق سبب شد امکان تحویل قطعه از شرکت های قطعه ساز چینی طرف قرارداد با سایپا فراهم نشود. نرسیدن این قطعات سبب تولید حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو به صورت ناقص در اسفند ماه شد اما با تلاش و پیگیری های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از این خودرو ها با عنایت به این که خودروسازان دارای مراکز مستقل شماره گذاری هستند در روزهای تعطیلات نوروزی تکمیل، شماره گذاری و برای مشتریان فاکتور شد. طبق آمار از آغاز سالجاری تابحال ۴۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده است.
وی اعلام نموده است که هم اکنون حدود ۱۲ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ های سایپا موجود است.
کمبود کاتالیست عامل زمین گیر شدن خودرو ها در کارخانه
این در شرایطی است که مسعود پروین، معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا هم اظهار کرده است که ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهایی که در پارکینگ های سایپا پارک شده و تصاویر آن انتشار یافته، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است. مواد معدنی و فلزات گران بهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور وجود ندارد؛ ازاین رو امکان تجاری سازی و تحویل بموقع آنها به مشتریان وجود ندارد. در این مورد علاوه بر نقص در خودرو، سازمان های ذی ربط هم مجوز تحویل این خودرو ها را صادر نمی کنند.
به قول وی، از اواخر سال قبل و بر اثر شیوع کرونا در دنیا، تأمین مواد اولیه برای همه قطعه سازان و به تبع آن تأمین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل روبه رو شد و بنابراین در ابتدای سال جاری، تیراژ روزانه تولید خودرو با کاهش روبرو شده است.
او با اشاره به اینکه خودروسازان، تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد اظهار داشت: البته قطعه سازان توانمندی در کشور داریم اما برای تولید داخلی قطعه و تولید آن به مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تأمین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است؛ بنابراین هر زمان که شرایط واردات سخت می شود یا قیمت جهانی این مواد افزایش می یابد، با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه می شویم.
شرکتهای دانش بنیان وارد میدان شوند
همینطور بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در این رابطه با اشاره به اینکه کاتالیست خودرو به جز آنکه به مواد معدنی نیاز دارد، به فناوری روز هم وابسته است، بنابراین همواره یکی از دغدغه های صنعت خودرو تأمین کاتالیست برای خودرو ها بوده، اظهار کرده است که میزان تولید کاتالیست در کشور خیلی کم است.
به قول وی در شرایطی که نصب کاتالیست یک اجبار زیست محیطی است و اگر رعایت نشود، خودروسازان نمی توانند خودرو ها را شماره گذاری کنند و امکان تجاری سازی خودروهایی که در پارکینگ هایشان موجود دارند، وجود ندارند؛ بنابراین حضور مجموعه های دانش بنیان برای تولید کاتالیست ضروریست.
شهریاری با اشاره به اینکه کاتالیست از انتشار دی اکسید کربن می کاهد تصریح کرد: اگر کاتالیست روی خودرو ها نصب نشود، آلودگی زیست محیطی بوجود می آورد. ما به واردات کاتالیست نیاز داریم و از آنجائیکه همه کشورها درگیر کرونا و کووید۱۹ هستند، واردات کالا با دشواری هایی روبرو شده است.
وی ادامه داد: زمانی که تولید کاتالیست محدود است، امکان تأمین نیاز دو خودروساز کشور فراهم نمی گردد و بنابراین خودروسازان مجبور به دپوی خودرو ها هستند تا از راه تولید یا واردات جدید نیاز خویش را به کاتالیست تأمین کنند. اگر مجموعه های دانش بنیان در عرصه تولید کاتالیست خودرو، ورود کنند، ضمن کاهش واردات کاتالیست، این کار به نفع صنعت خودرو هم تمام می شود.



1399/03/04
15:09:44
5.0 / 5
397
تگهای خبر: آمار , تولید , خودرو , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا