از سوی كارشناسان مطرح شد

قرعه كشی صرفا در واگذاری خودرو موفق است، نه برای شكستن قیمت بازار

قرعه كشی صرفا در واگذاری خودرو موفق است، نه برای شكستن قیمت بازار

به گزارش بازاری كارشناسان بازار خودرو ضمن گلایه نسبت به بالا بودن قیمت تمام شده خودرو، معتقدند دغدغه مردم قیمت خودرو است بنابراین بابد به فكر شكست قیمت در حاشیه بازار خودرو باشیم كه این امر با فروش خودرو به شیوه قرعه كشی و واگذاری چندان محقق نمی گردد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، در شرایطی که مبحث فروش خودرو به روش قرعه کشی با هدف واگذاری خودرو به متقاضی واقعی در دستور کار قرار گرفته، تعدادی از صنعتگران، سیاست گذاران و کارشناسان حوزه خودرو در یک برنامه رادیو اقتصاد به بیان دیدگاه های خود برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو پرداختند.
عباس تابش - رئیس سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - در ابتدای این برنامه با اشاره به شیوه جدید فروش ۲۵ هزار خودرو به روش قرعه کشی اظهار داشت: سازمان حمایت بعنوان عضو ثابت کمیته خودرو در بخش تولید، ساماندهی شیوه های فروش و تنظیم بازار نقش آفرینی می کند. فروش فوق العاده خودرو با هدف واگذاری محصولات خودروسازان به مصرف کننده واقعی به شیوه فروش مبتنی بر قرعه کشی کنونی ختم نخواهد شد و تا آخر سال در سه مرحله دیگر ادامه خواهد داشت.
ممنوعیت فروش وکالتی خودرو های صفر کیلومتر
وی با اخطار به محتکران خودرو گزارش مختصری درباره شناسایی چندین انبار دپوی خودرو های صفر کیلومتر در کشور عرضه و خاطرنشان کرد: بیشترین فشار در بازار خودرو از جانب سودجویانی است که به دنبال سود حداکثری از این کالای مصرفی هستند. با هماهنگی دستگاه قضایی مقرر شد، خودرو های احتکار شده مکشوفه در مرحله اول به قیمت کارخانه به فروش برسند و در صورت تکرار فعل احتکار از جانب سوداگران، خودرو ها به سازمان جمع آوری اموال تملیکی تحویل و پرونده خاطیان روانه قوه قضاییه شود.
تابش اضافه کرد: در تازه ترین هماهنگی صورت گرفته با مسؤلان سازمان ثبت اسناد انتقال وکالتی خودرو های صفر کیلومتر در سرتاسر کشور ممنوع گردید.
در تلاشیم تا آخر ماه جاری تعهدات معوق به صفر برسد.
فرشاد مقیمی - مدیرعامل ایران خودرو - در ادامه با اشاره به وضعیت تولید خودرو اظهار داشت: با وجود اثر تحریم ها، بیماری کرونا و حذف محصولات CKD از خطوط تولید، در اردیبهشت سالجاری رکورد دو ساله تولید خودرو را با ۵۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه شکستیم. البته همچنان ۳۰ هزار دستگاه تعهد معوق در گروه ایران خودرو داریم که در تلاشیم تا آخر ماه جاری و با ترخیص برخی قطعات از گمرکات کشور، این میزان تعهد معوق به صفر میل کند.
وی ادامه داد: اگر تقاضای خرید خودرو مدیریت شود، اساسا خودروسازان توان تأمین نیاز بازار کشور را خواهند داشت. با ثبات شاخصهای کلان اقتصادی، دیگری جهشی در نرخ بازار رخ نخواهد داد و روند کاهشی قیمت بازار ادامه دار خواهد بود.
مهدی صادقی نیارکی - معاون امور صنایع وزارت صمت - هم درباره اختلال در ترخیص قطعات خودرو از گمرکات کشور اظهار داشت: مبحث تخصیص ارز برای واردات قطعات خودرو، نیازمند همکاری بیشتر بانک مرکزی برای تخصیص و تأمین ارز است. بحث تداوم تولید و عرضه در کنار واقعی کردن طرف تقاضا از محوری ترین برنامه های وزارت صمت در شرایط کنونی است.
نیارکی اضافه کرد: در اردیبهشت سالجاری در مجموع حدود ۵۹ هزار دستگاه خودروی تولید شده ناقص در خودروسازی ها وجود دارد که این عدد نسبت به ۱۷۳هزار دستگاه در اردیبهشت سال گذشته، حاکی از کاهش ۷۱ درصدی خودرو های ناقص دارد.
مرتضی شجاعی - کارشناس اقتصادی - در ادامه درباره اهداف فروش خودرو به شیوه قرعه کشی اظهار داشت: اگر هدف سیاست گذار، از فروش خودرو به شیوه قرعه کشی، مدیریت در واگذاری خودرو به متقاضی واقعی است، تا حدودی در این امر موفق خواهیم بود؛ اما اگر بنا بر شکست قیمت در حاشیه بازار خودرو داریم، موفقیت چندانی کسب نخواهد شد. با وجود محدودیت های اعمال شده به واسطه شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه پیشبینی می کنم، بیشتر از یک میلیون نفر در ثبت نام اخیر شرکت نمایند که همین مبحث شانس افراد را به صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.
نرخ خودرو های بازار متأثر از قیمت گذاری دلالان
شجاعی خاطرنشان کرد: نمی توان خودروسازان را با وضعیت کنونی تولید تنها بازیگر طرف عرضه در بازار خودرو دانست. به جهت حذف خودرو های ckd و وارداتی از سوی عرضه و افزایش تقاضا ناشی از ایجاد انتظارات تورمی، التهاب در بازار خودرو بوجود آمده است. نمود این ادعا قیمت گذاری های بی قاعده خودرو های ckd نظیر پژو ۲۰۰۸ و مزدا۳ و وارداتی صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ توسط برخی سرمایه گذاران و سودجویان در کف بازار است که باعث تسری تنش قیمتی به سایر محصولات شده است.
این تحلیلگر بازار خودرو در ادامه با تاکید بر لزوم تنوع بخشیدن به سبد محصولات خودروسازان در شرایط تحریم صنعت اضافه کرد: خودروسازان باید با استفاده از ظرفیت های داخلی و مصون از تحریم، به سرعت با جایگزینی خودرو های جدید متناسب با خودرو های خارج شده از خطوط تولید، خلأ بازار را جبران کنند.
مرتضی مصطفوی دیگر کارشناس حوزه خودرو در انتها با انتقاد از سیاسی اداره شدن صنعت خودرو اظهار داشت: دغدغه مردم قیمت بازار خودرو است، اما سیاست گذار در تلاش است با مدیریت قیمت تمام شده در صنعت خودرو آنرا مدیریت کند، در حالیکه این دو راهکارهای مجزایی دارد. در صنعت خودرو، مدیران عامل از جانب جناح های سیاسی مستقر در دستگاه اجرایی کشور انتخاب می شوند. این مدیران سیاسی رفتار می کنند و در شرکت های اقماریشان آقازاده ها جولان می دهند. همین عوامل سبب کاهش بهره وری و افزایش قیمت تمام شده خودرو می شود.



1399/03/09
09:57:48
5.0 / 5
314
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا