در جلسه قطعه سازان و مدیران خودروساز با سرپرست وزارت صمت مطرح شد

نقدینگی قطعه سازان تامین می شود

نقدینگی قطعه سازان تامین می شود

بازاری: بگفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروی ایران، چهار مشكل اصلی قطعه سازان عنوان شد كه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی برای رفع آنها، همچون اصلاح قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان و همین طور تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز صنعت قطعه سازی را صادر كردند.


با توجه به این که عملا از اختتام سال گذشته ارز نیمایی به قطعه سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه سازان و خودروسازان نمی رسد، مشکلات عدیده ای برای قطعه سازان به وجود آورده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که قبل از صلاح قیمت ها وجود داشته، اصلاح نشده است که این مساله باتوجه به افزایش هزینه های صنعت قطعه سازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.
دراین زمینه در پس از ظهر روز پنجشنبه هفته اخیر(هشتم خردادماه)، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و همین طور انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعه ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای برگزار و به ابراز مشکلات اخیر صنعت قطعه سازی کشور پرداختند.
در ارتباط با جزئیات این جلسه، مازیار بیگلو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو- در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت انجام شد که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص آن از شروع سال جاری و هم به لحاظ قیمت گذاری که افسار گسیخته شده و مدام افزایش می یابد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: همین طور مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، موضوع مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تامین آن گرفتار مشکل هستیم، آن نیز از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیوم، مس و... در بورس کالا به سختی انجام شده و دائما هم معاملات آنها ابطال می شود که بسیار دردسرساز شده است.
بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این نشست را نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان اعلام نمود و اظهار داشت: تا مدتی پیش به سبب بحث های یورو ۵، خیلی از خودرو ها شماره گذار نشدند که به دنبال آن قطعه سازان با کمبود نقدینگی مواجه گشتند. هم اکنون هم کماکان خصوصاً با وضعیت اخیر فروش هایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ نموده است، می دانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد موجب خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعه سازی منتقل شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو ادامه اد: علاوه بر این ها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمت گذاری هاست. متاسفانه قیمت گذاری دستوری که بر روی خودرو ها اعمال می شود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمت ها را در قرداد خود با قطعه سازان اصلاح کنند که موجب زیان شدید قطعه سازان شده است. این چهار موضوع به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که باتوجه به اینکه ایشون از بدنه وزارت صنعت بوده اند، به بیشتر مسائل اشراف کامل داشته اند. اصلاح قیمت در سطح قطعه سازی از همین هفته آغاز خواهد شد.
بیگلو اد امه داد: در ارتباط با تامین ارز قطعه سازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما نیز امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعه سازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تامین گردد. بطور مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجه ها ۲.۵ میلیارد دلار ارز تحخصیص داده می شود در صورتیکه برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تامین خواهد شد.
وی اعلام نمود: در ارتباط با قیمت گذاری ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرداد قطعه سازان را اصلاح کنند و قرار شد که در ارتباط با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعه سازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت نماید و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو موثر هستند، قطعه سازان نیز ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمت گذاری ها دارد، به محض آنکه قیمت گذاری ها اصلاح گردد، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد می شود، جبران خواهد شد.
بیگلو اشاره کرد: در ارتباط با مشکل تامین مواد اولیه داخلی هم قرار شد که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه خصوصاً فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمی ها، مس و آلومینیوم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولاد مبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزاتخانه و زیر نظر خود جناب مدرس خیابانی تشکیل خواهد شد تا تامین مواداولیه حل شود.






1399/03/10
22:31:23
5.0 / 5
1324
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا