تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها،

كوله بار دغدغه های سال قبل همچنان بر دوش صنعت قطعه سازی

كوله بار دغدغه های سال قبل همچنان بر دوش صنعت قطعه سازی

به گزارش بازاری اعضای هیات مدیره هریک از دو انجمن بزرگ صنعت قطعه سازی کشور (سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازی) طی هفته گذشته و هفته جاری، نخستین جلسات خود با هدف بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو، قطعات و موانع پیش رو تشکیل داده اند که در نتیجه آن مشخص است، کماکان دغدغه های اصلی سال قبل همچنان به سالجاری هم منتقل شده و قطعه سازان کشور همچنان با دو معظل کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری را با خود حمل می کنند.


در این رابطه، مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در جلساتی که با مدیران دو خودروساز در انتهای سال گذشته و همینطور در ابتدای سالجاری برگزار شده، اعلام نموده ایم که دغدغه های اصلی که در سال ۱۳۹۹ برای صنعت قطعه سازی کشور وجود داشت و به سال ۱۴۰۰ هم منتقل شده است، اظهار نمود: عملا مسائلی حل نشده باقی مانده است.
وی ادامه داد: در جلسه ای که با مدیران دو خودروساز داشتیم، بحث گمرک و اینکه مبنای محاسبه نرخ ارز در گمرک تغییر کرده بود، عنوان شد که خوشبختانه طی روزهای اخیر مرتفع شده و طبق سنوات گذشته به همان ۴۲۰۰ تومان بازگشته است. اما همچنان معضل اصلی بحث کمبود نقدینگی و قیمت خودرو است که بایستی حل شود. بحث نقدینگی همچنان در شرایط سابق قرار دارد که ریشه و منشاء این کمبود نقدینگی، همان قیمت گذاری دستوری است و خودروسازان را به دردسر انداخته است و امسال هم کماکان این مشکلات را با خود حمل کرده ایم.
این مقام صنعتی، تصریح کرد: باتوجه به اینکه سال مانع زدایی هاست، امیدوار هستیم امسال همانطور که مقام معظم رهبری هم دستور داده اند، درصد قابل توجهی از موانع، به ویژه موانعی که داخلی بوده و هیچگونه ارتباطی هم با تحریم ها و شرایط سیاست های خارجی ما ندارند، برطرف شوند. تحقق تیراژ هدف گذاری شده برای سال ۱۴۰۰، مشروط بر رفع چالش ها و موانع پیش روی دو صنعت خودروسازی و قطعه سازی و در راس آن، کمبود نقدینگی است.
بیگلو خاطرنشان کرد: ضمن اینکه طی چند ماهه اخیر چالشی دیگری هم برای صنعت قطعه سازی کشور بوجود آمده است. باتوجه به اینکه تخصیص فولاد به قطعه سازان در بورس کالا گرفتار مشکل شده، سیاست های اتخاذی وزارت صمت در حوزه سهمیه بندی ورق فولاد مورد نیاز قطعه سازان و روش های اجرایی در سامانه بهین یاب، قطعه سازان را در تأمین فولاد گرفتار چالش کرده است و آنها را به سمت خرید از بازار آزاد سوق می دهد؛ باتوجه به همان مشکلات نقدینگی، تأمین از بازار آزاد هم برای قطعه سازان مقدور نیست.
ایسنا، مبحث تخصیص فولاد در بورس کالا به قطعه سازان را د دست بررسی دارد و بزودی به آن خواهد پرداخت.

تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" در انجمن همگن قطعه سازی کشور
طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، در دیدار اعضای هیات مدیره این انجمن با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، به بررسی نقطه نظرات مطرح شده توسط اعضای هیات مدیره در ارتباط با عملکرد سال قبل و انچه که بایستی در سال جدید مورد توجه قرار گیرد. پرداخته شد.
آرش محبی نژاد-دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور- در این دیدار به تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" در انجمن مذکور اشاره کرده و اظهار داشت: این کمیته از آغاز سال به ریاست محمدرضا نجفی منش (رئیس انجمن همگن قطعه سازی) تشکیل شده و آمادگی دارد تا با کمیته های مشابه در صنایع خودروسازی همچون گروه صنعتی ایران خودرو همکاری داشته باشد.
وی ادامه داد: پارسال که سالی سخت هم به جهت تحریم و کرونا بود، شاهد تلاش صنعت خودرو کشور برای افزایش ساخت داخل محصولات بوده ایم و آخر مونتاژکاری، دستاورد ارزشمندی بوده که در سایه تکیه بر توان صنعتگران داخلی به دست آمده است.
محبی نژاد ضمن اشاره به شعار سالجاری، تصریح کرد: در سالهای اخیر و بخصوص سال گذشته، بارها اعلام و پیگیری کردیم که برای تحقق واقعی رونق تولید و جهش تولید، نیازمند این هستیم که موانع دست و پا گیر تولید برداشته و پشتیبانی های لازم صورت گیرد. در صورتی که موانع زائد در حوزه فعالیت صنعتگران کشور برچیده شود و پشتیبانی های لازم هم صورت بگیرد؛ تحقق واقعی تولید را در سال ۱۴۰۰شاهد خواهیم بود.

واردات قاچاقی لوازم یدکی و عدم همکاری نظام بانکی؛ مصداق بارز عدم پتیبانی از تولید در سال گذشته
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: با وجود تحریم های همه جانبه و محدودیت های غیرقابل انکار کرونائی، قطعه سازان کشور جریان تولید را حفظ کردند اما جهش تولید در این بخش نیازمند پشتیبانی های لازم از جریان تولید بود که متاسفانه آنطور که باید و شاید انجام نشد. واردات قاچاق لوازم یدکی و عدم همکاری سیستم بانکی دو مورد از مهم ترین مصداق های عدم پشتیبانی از جریان تولید کشور پارسال بوده است.
محبی نژاد اعتقاد دارد که زنجیره تأمین صنعت خودرو کشور بعنوان تولیدکننده بایستی مورد حمایت های قانونی، دولتی و حکومتی قرار گیرد و از طرفی بعنوان تأمین کننده نیازهای خط تولید محصولات نهائی خودروسازان، توجه به موانع موجود در راه قطعه سازان کشور اهمیت ویژه ای دارد.
فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- هم در این نشست، ضمن قدردانی از قطعه سازان کشور بابت همتی که در سال ۱۳۹۹ رقم زدند، اظهار نمود: آنچه که پارسال شاهد بودیم، مصداق کامل ایثار و جهاد از جانب زنجیره تأمین بوده که منجر به رقم خوردن اتفاقی بسیار بزرگ در تولید خودرو کشور شده است. ما پارسال در عمل نشان دادیم که خودروساز و قطعه ساز در یک کشتی هستند و حیات هر یک به دیگری وابسته است. امید است در سال ۱۴۰۰ هم این روال بیشتر و بهتر از گذشته ادامه داشته باشد.
وی تولید بیشتر از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، کاهش خودرو های ناقص به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه تا آخر فروردین ۱۴۰۰، رشد متوسط ۶۷ درصدی در تولید خودرو های دیزل در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ و کاهش شدید سهم خودرو های مونتاژی در آمار تولید سال ۱۳۹۹ را بعنوان آمارهایی توصیف کرد که نشان دهنده همکاری موثر بین ایران خودرو و زنجیره تأمین خود پارسال است.
همینطور در این دیدار عنوان شد که مبحث صنعت خودرو در اولین جلسه سران قوا در سال ۱۴۰۰ مطرح خواهد شد.




منبع:

1400/01/26
22:46:05
5.0 / 5
1050
تگهای خبر: آمار , بازار , بانك , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا