موافقت مجلس با درخواست بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو

موافقت مجلس با درخواست بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو

به گزارش بازاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی دو فوریت لایحه دولت برای اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه) مجلس، تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را بررسی نموده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه توضیحاتی درباب درخواست دولت برای الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بیان کرد: در وضعیت امروز باید خودرو، موتورسیکلت و یا ۴ کامیون اسقاط شود تا یک کامیون قابل شماره گذاری باشد، اصل این مساله درست و صحیح است و ما باید یک سازوکاری ایجاد نماییم تا خودرو های فرسوده، موتورهای فرسوده و یا خودرو های سنگین فرسوده از رده بیرون بروند، اما این قانون یک خلأ اساسی دارد که برای ما مشکل ساز شده است و حالا این لایحه بدنبال حل این خلأ قانونی می باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: نکته اینجاست که وقتی یک موتورسیکلت فرسوده می خواهد اسقاط شود، چند شرط باید برقرار شود. اول باید از تردد موتورسیکلت فرسوده ممانعت شود، اما الان این اتفاق نمی افتد، پس ما باید تسهیلاتی در اختیار صاحبان موتورسیکلت، وسایل نقلیه و کامیون فرسوده قرار دهیم که این اتفاق رخ دهد، پس ما به جهت اینکه بتوانیم انگیزه کافی برای اسقاط وسایل نقلیه ایجاد نماییم، شرایط را ایجاد نکرده ایم، پس گواهی اسقاط به میزان کافی وجود ندارد، بدین سبب شماره گذاری نیز متوقف می شود، پس ما تولید را به اسقاط گره زده ایم و نتیجه می شود شرایط موجود و کارخانجات موتورسازی توقف تولید داشته اند و کارخانجات پر از موتورسیکلت شده اند اما امکان عرضه ندارند.
وزیر صمت در ادامه اشاره کرد: ما باید شرایط را به شکلی پیش بینی نماییم که اگر بهر دلیلی موتورسیکلت و کامیون فرسوده وجود نداشت، شماره گذاری متوقف نشود، اما ما معادل مبلغی که باید بابت گواهی اسقاط پرداخت گردد را از موتورسیکلت ساز و خودروساز دریافت نماییم و آنرا بابت تسهیلات موتورسیکلت های فرسوده اختصاص دهیم، پس پیشنهاد شده که یک تبصره به ماده ۱۰ افزوده شود که اگر شرایطی پیش آمد که به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت، تولید متوقف نشود و یک درصد از قیمت به صندوق محیط زیست واریز شده و شماره گذاری صورت گیرد و منابع یک درصد برای تسهیلات از رده خارج کردن خودرو ها و موتورسیکلت ها استفاده گردد.
فاطمی امین اشاره کرد: با این لایحه دو مشکل اساسی حل می شود؛ ابتدا توقف تولید از بین می رود و بعد از آن منابعی فراهم می شود تا به مالکان و صاحبان خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده کمک می شود تا وسایل خودرا از رده خارج کنند. امروز گفته می شود حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط بیشتر در بازار وجود ندارد و این رقم تنها برای تولید یک ماه موتورسیکلت و خودرو است و بعد از آن ما باردیگر گرفتار توقف تولید می شویم و شاهد بازار سیاه گواهی اسقاط خواهیم بود و امروز نیز ما شاهدیم که گواهی اسقاط در اسفندماه ۴ میلیون تومان قیمت داشت اما در تیرماه به مبلغ ۲۲ میلیون تومان رسید، البته با ارائه لایحه دولت به ۱۶ میلیون تومان رسید و شاهد بازار سیاه و ملتهب گواهی اسقاط هستیم.




منبع:

1401/06/29
12:02:10
5.0 / 5
359
تگهای خبر: بازار , تسهیلات , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا