توضیحات عسگراولادی درباره حواشی اخیر

توضیحات عسگراولادی درباره حواشی اخیر

به گزارش بازاری به دنبال حواشی اخیر بوجود آمده میان یكی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین و بانك مركزی، وی توضیحاتی در این باره ارائه كرد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، اسدالله عسگراولادی بامداد امروز (شنبه) در نشست خبری ائتلاف پیشگامان تحول در اتاق بازرگانی، اظهار نمود: در شرایطی كه در كشور برای كسانی كه اختلاس و جرم های اقتصادی شان ثابت شده، همچنان بیانیه هایی با اسم هایی مخفف صادر می شود، بانك مركزی تصمیم می گیرد ضد یك صادركننده، اطلاعیه ای رسمی عرضه كند و این مساله برای من بسیار عجیب است.
به قول وی، بعد از سال ها سكوت در آستانه برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، مطرح شدن چنین اطلاعیه ای آن هم در شرایطی كه رئیس كل بانك مركزی در حال سفر به چین بود، بسیار عجیب است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این كه در طول شش ماه گذشته، حتی یك میلیون یورو هم صادرات نداشته است، بیان كرد: این در شرایطی است كه بانك مركزی می گوید كه من در این مدت ۱۶ میلیون یورو صادرات كرده ام. مدارك مربوط به شركت من، مشخص و شفاف است و آمادگی آنرا دارم كه به یك دستگاه یا مقام صالح تمام مدارك موجود در این حوزه را عرضه كنم.
عسگراولادی با اشاره به مشكلاتی كه سامانه نیما برای صادركنندگان به وجود آورده است، خاطرنشان كرد: در ماه های گذشته وقتی با طرف خارجی معامله اقتصادی داشتیم، آنها از ما یك حساب بانكی می خواستند و ما به آنها سامانه نیما را معرفی می كردیم. این در شرایطی است كه طرف های خارجی هیچ شناختی از این سامانه ندارند و برایشان معلوم نیست كه نیما یك صرافی است یا بانك یا یك شبكه دولتی.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح كرد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت كه صادرات روال عادی خویش را پی بگیرد. من تمام ارز حاصل از صادرات خویش را به واردكنندگان عرضه كردم و رقمی بیش تر وجود نداشته تا نیاز به انتقال به سامانه داشته باشد.

شرایط عادی نیست
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین هم در این جلسه اظهار نمود كه با عنایت به وضعیتی كه اقتصاد كشور در طول ماه های گذشته با آن مواجه بوده، می توان اظهار داشت كه شرایط عادی نیست و در این فضا اهمیت فعالیت جدی بخش خصوصی، خویش را بیشتر از گذشته نشان داده است.
مجیدرضا حریری اظهار داشت: در طول ماه های گذشته با عنایت به تحریم ها و تلاطم هایی كه اقتصاد ایران با آن روبه رو بوده به نظر می آید شرایط عادی نیست و در این فضا نقش اتاق بازرگانی بعنوان نماینده فعالان بخش خصوصی قبل از هر زمان دیگری خویش را نشان داده است.
به قول وی، این اتاق تنها زمانی می تواند نقش و مسئولیت خویش را به درستی ایفا كند كه باید نماینده واقعی بخش خصوصی بوده و از دولت استقلال كامل داشته باشد، موضوعی كه متأسفانه در سال های گذشته چندان مطرح نبوده است. از این رو ایجاد یك تحول در پارلمان بخش خصوصی ضروری به نظر می آید.
حریری در پاسخ به این سوال آیا در ماه های گذشته فعالیت اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین كاهش یافته هم توضیح داد: طبق آخرین ارزیابی های عرضه شده از جانب اتاق بازرگانی، این اتاق مشترك یكی از مهم ترین و فعال ترین اتاق های مشترك اقتصادی در كشور بوده است. ارزیابی از عملكرد اتاق مشترك ایران و چین هم نشان داده است كه هم چنان چین بعنوان اصلی ترین شریك تجاری ایران فعالیت نموده و به كار خود ادامه می دهد.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح كرد: ما همواره برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های با چین را به شكلی بلندمدت و راهبردی می بینیم و با عنایت به مشكلات و محدودیت های بین المللی ضد اقتصاد ایران، برخی از اقدامات و مذاكرات به صلاح نبوده است كه عمومی شود اما اساساً فعالیت ها در این حوزه ادامه خواهد یافت.



1397/12/04
14:16:14
5.0 / 5
4225
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بانك مركزی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا