كارشناس دیپلماسی اقتصادی در گزارش بازاری؛

همكاری با چین معطل FATF نیست

همكاری با چین معطل FATF نیست

به گزارش بازاری یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به اینکه همکاری با چین منوط به تصویب لوایح FATF نیست، اظهار داشت: راهبرد دولت همواره این بوده که فقط از راه رابطه با کشورهای غربی، فضای اقتصادی کشور را باز نگه دارد.



سعید داغینه در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در خصوص اینکه «سند همکاری با چین بدون حل شدن برجام و FATF به جایی نمی رسد»، عنوان کرد: این ادعا در تابستان سال ۹۹ هم بیان شده بود و ادعای جدیدی نیست؛ اما اینکه واقعاً FATF می تواند مانعی در راه همکاری با چین باشد، باید به گزارشات خود وزارت امور خارجه رجوع کنیم؛ وزارت امور خارجه در ارتباط با اجرای برجام هر ۳ ماه یک مرتبه گزارشی را عرضه می داد که در دومین گزارش (مربوط به بهار ۱۳۹۵) در صفحه ۲۲ آمده است که «بر مبنای بیانیه های صادره از گروه FATF خیلی از بانک ها و مؤسسات مالی بین المللی از روابط با بانک ها و مؤسسات مالی ایرانی خودداری می کردند اعمال این محدودیت ها حتی قبل از اجرای تحریم های گسترده ضد بانکهای ایرانی شروع شده بود ولی تا قبل از اجرای برجام به علت وجود تحریم های فراگیر هسته ای که هر گونه همکاری بانکی با ایران را ممنوع می کرد عملاً تحریم های ناشی از این گروه در سایه قرار گرفته بود»؛ به استناد گزارش خود وزارت امور خارجه از پیشرفت برجام در ارتباط با بهار ۱۳۹۵؛ ص ۲۲، محدودیت های ناشی از FATF به علت تحریم های فراگیر بانکی ضد ایران، در سایه قرار داشته است و محدودیت های FATF هیچ اثر واقعی روی اقتصاد ما ندارد.
به استناد گزارش خود وزارت امور خارجه از پیشرفت برجام در ارتباط با بهار ۱۳۹۵؛ ص ۲۲، محدودیت های ناشی از FATF به علت تحریم های فراگیر بانکی ضد ایران، در سایه قرار داشته است و محدودیت های FATF هیچ اثر واقعی روی اقتصاد ما ندارد
این کارشناس دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: جالب است که در همین گزارش در بخش چالش ها و موانع اجرای برجام آمده است که «غلبه و اشراف گسترده سیستم مالی آمریکا بر سیستم مالی بین المللی، بازگشت بانکهای ایرانی به سیستم مالی بین المللی را سخت کرده است اما سختی کار به معنای غیر ممکن بودن آن نیست. هم اکنون مسیرهای گوناگونی برای تبادل مالی بانکی بین المللی وجود دارد که ارتباطی با سیستم مالی آمریکا پیدا نمی کند»؛ در واقع در این گزارش به شکلی گفته شده است که بزرگ ترین مشکل ما در روابط بانکی یا تجاری خارجی، اشراف سیستم مالی آمریکاست و ما به دنبال پیدا کردن مسیرهای گوناگونی هستیم که ارتباطی به سیستم مالی آمریکا نداشته باشد. سند همکاری با چین دقیقاً به دنبال همین است که فضای تجاری کشور را به سمتی ببریم که سیستم مالی آمریکا روی آن اشرافی ندارد.
مجموعه نظام، با این انگیزه سند همکاری با چین را جلو می برند که بتوانند آثار تحریم ها را خنثی کنند
وی افزود: ازاین رو اینکه گفته می شود بدون حل شدن مسئله FATF و تحریم ها، اجرای سند همکاری ایران و چین ممکن نیست، وارونه نمایی حقیقت است. مجموعه نظام، با این انگیزه سند همکاری با چین را جلو می برند که بتوانند آثار تحریم ها را خنثی کنند.
داغینه اظهار داشت: از طرفی دیگر در ۱۰ سال قبل که ما درگیر تحریم های مختلف بودیم و حتی در فهرست سیاه FATF قرار داشتیم، کشور چین نخستین شریک تجاری ما بوده و خیلی از کالاهای تحریمی را با ما مبادله کرد؛ بعنوان نمونه باآنکه فروش نفت تحریم است اما چین در همه این سال ها نخستین مشتری نفت ما بوده است، همینطور در این سال ها ما از چین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات صنعتی را وارد کرده ایم بنابراین این ادعا که رفع تحریم و FATF باید صورت بگیرد تا سند همکاری با چین اجرا شود با واقعیات میدانی تطابق ندارد.
چین در همه این سال ها نخستین مشتری نفت ما بوده است، همینطور در این سال ها ما از چین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات صنعتی را وارد کرده ایم بنابراین این ادعا که رفع تحریم و FATF باید صورت بگیرد تا سند همکاری با چین اجرا شود با واقعیات میدانی تطابق ندارد
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر به سمت همکاری با FATF برویم سبب تضعیف اجرای سند می شود؛ آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اعلام نمود که حتی کشورهای دوست هم به صورت رسمی مشتری نفت ما نیستند. آقای زنگنه وزیر نفت هم گفته بود که هر چه نفت از کانال های غیررسمی صادر کردیم، پولش را گرفتیم و فقط پول فروش نفت از کانال های رسمی را دریافت نکردیم.
وی افزود: ازاین رو چین می خواهد روابط تجاری اش با ما مخفی باشد و از راه کانال های غیر رسمی باشد؛ اما وقتی تعهدات FATF را اجرا نماییم به روابط تجاری ما با سایر کشورها ضربه می زند. ما بیشتر از یک سال است که در فهرست سیاه FATF هستیم و از طرفی دیگر هم تحریم ها به اوج خود رسیده اند اما با این وجود صادرات نفت افزایش یافت و طبق گزارش رویترز در شهریور سال ۹۹ بیشتر از یک میلیون بشکه صادر می کردیم و در اسفند ماه هم صادرات نفت ما به بیشتر از ۲ میلیون بشکه رسید. این مسئله نشان داده است که اجرای مفاد FATF می تواند تجارت ما با چین را تضعیف کند.
اظهارات آقای ظریف معنایش این است که دولت فکر می کند بدون حل مسائلمان با غرب و بدون مذاکره با آنها نمی تواند با چین کار کند. در حالیکه برعکس است؛ در واقع ما زمانی می توانیم با غرب کار نماییم که بتوانیم موقعیت اقتصادی خویش را تقویت کنیم
چین اصراری به اجرای FATF ندارد
داغینه در مورد اینکه آیا چین اصراری به الحاق ایران به کنوانسیون های FATF دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: نهادهایی که متأثر از آمریکا و اروپا هستند همچون صندوق بین المللی پول به ما اعلام می کنند که مشکلاتتان را با FATF حل کنید. همین اتفاق برای پاکستان هم افتاده و پاکستان در حال کوشش برای گرفتن وام از چین است و شروطی که چین گذاشته هیچ ارتباطی با FATF ندارد؛ در واقع چین اهمیتی به مسئله FATF نمی دهد بلکه نهادهای متأثر از آمریکا و اروپا هستند که ایران را ملزم به رعایت مفاد FATF می کنند.
مبنای حرف ظریف چه بود؟
وی در مورد اینکه پس چرا وزیر امور خارجه کشورمان چنین اظهارنظری داشته است؟، توضیح داد: سیاست و راهبرد کلان دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که از راه رابطه با کشورهای غربی بتوانیم فضای اقتصادی کشور را باز نگه داریم؛ در واقع اظهارات آقای ظریف معنایش این است که دولت فکر می کند بدون حل مسائلمان با غرب و بدون مذاکره با آنها نمی تواند با چین کار کند. در حالیکه برعکس است؛ در واقع ما زمانی می توانیم با غرب کار نماییم که بتوانیم موقعیت اقتصادی خویش را تقویت نماییم.
داغینه اظهار داشت: هم اکنون نمی توان با غربی ها مراوده داشت چونکه آنها به سادگی ما را تحریم می کنند اما وقتی اقتصاد بزرگ شود باقی کشورها هم ترغیب به همکاری با ما می شوند چونکه در صورت عدم همکاری با ما فرصت های خودشان از دست می رود.


منبع:

1400/01/17
16:42:33
5.0 / 5
365
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , پول , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا