پروژه های گمرك هوشمند ایران در ردیف پروژه های برتر جهانی است

پروژه های گمرك هوشمند ایران در ردیف پروژه های برتر جهانی است

به گزارش بازاری یک مقام مسئول اظهار داشت: پروژه های گمرک هوشمند ایران در ردیف پروژه های برتر سازمان جهانی گمرک است.


به گزارش بازاری به نقل از گمرک، معاون گمرک ایران با اشاره به هوشمند سازی رویه های گمرکی توسط جوانان و متخصصین دانشگاه های داخل، نادیده گرفتن این پیشرفت ها و ملاک قرار دادن رویه های گمرکی کشورهای منطقه را بی انصافی خواند و اظهار داشت: توانمندی های گمرک ایران بعنوان شاخص در کشورهای پیشرفته دنیا مطرح می شود و تعدادی از اقدامات بعنوان پروژه های برتر به گمرکات کشورها سفارش شده است، این مساله فقط موفقیت گمرک ایران نیست بلکه موفقیت کل کشور است.

علی بعیدی مفرد نیا، معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک گفت: بحث اتوماسیون و هوشمندسازی در بسیاری از جاها مطرح می شود. خیلی ها می گفتند سیستم های ما الکترونیکی است و هم اکنون لفظ الکترونیکی اش را برمی دارند و می گویند هوشمند است، در صورتیکه این طور نیست. وی درباب مرز بین هوشمند سازی و الکترونیکی بودن فعالیت ها توضیح داد: لازم است تعریف مختصری از این قضیه داشته باشیم، وقتی می گوئیم سیستممان هوشمند شده است یعنی هر کجا و هر سازمانی که راجع به سیستم هوشمند صحبت می کند به این مفهوم است که سیستم هایش به قابلیت هایی رسیده باشد که بتواند به محیط خودش واکنش داشته باشد بطوریکه هم یادگیری اتفاق بیافتد وهم ادراک، اگر این دو اتفاق برایشان نیافتد می توانیم بگوییم در مرحله الکترونیکی سازی هستند. این مقام مسئول در واکنش به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی درباب سامانه های گمرک اظهار داشت: تعدادی از بحث هایی که درباب سامانه های گمرکی و هوشمند سازی گمرک صورت می گیرد بحث های غیر کارشناسی و اظهار نظر غیر فنی است، اگر بخواهیم خیلی خلاصه به بحث هوشمند سازی در گمرک بپردازم چنین است که، گمرک یک سازمانی است که دو وظیفه ای که متناقض است را باید باهم انجام دهد، این دو وظیفه حالاتی دارند که اگر به یک سمت گرایش پیدا نماییم امکان دارد از وظیفه دوم، بیافتیم! بعیدی درباب دو وظیفه متناقض گمرک توضیح داد: گمرک موظف است که کنترل و نظارت دقیق نسبت به تمام کالاهایی که از مرزهای اقتصادی کشور وارد و خارج می شود داشته باشد و این خیلی مهم می باشد، از طرف دیگر فعالان اقتصادی از گمرک انتظار دارند که تسهیلات و روان سازی در گمرک صورت گیرد، ضمن آنکه ما خواستار گمرک ایستا نیستیم و نمی خواهیم کالاها بماند و یا مسافران معطل شوند، یا اینکه واردات کالا یا صادرات کالا با وقفه مواجه شود. ما به جهت اینکه این دو کار را انجام دهیم چاره ای نداریم تا این دو صفت متناقض را بوسیله هوشمند سازی سامان بخشیم. معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک با اشاره به سوابق الکترونیکی کردن و هوشمندسازی رویه ها در گمرک اظهار داشت: از سال ۹۲ در گمرک تحولی صورت گرفت بطوریکه سطوح پایه ای سیستم های اطلاعاتی آغاز به توسعه یافتن کردند، در گذشته سامانه ای با عنوان آسیکودا در گمرک وجود داشت که از سال ۹۲ با سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک جایگزین شد و سطوح اطلاعاتی mis و tps توسعه یافت، یعنی در تمام رویه های گمرکی ما سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد را راه انداختیم به شکلی که گمرک با ۴۵ سازمان همجوار ارتباط سیستمی برقرار کرد، ما تمام رویه های صادرات، واردات، ترانزیت، عبور موقت و… را به صورت کامل مکانیزه کردیم و آن هم با توان داخلی و با همکاری با دانشگاه که برپایه سفارش های سازمان جهانی گمرک و برمبنای طرح پیکارد بوده است. وی درباب ارتباط گمرک با سازمانهای در رابطه با تجارت اشاره کرد: ارتباط گمرک هم اکنون با ۴۵ سازمان به صورت کاملاً الکترونیکی است و ما کاملاً کاغذ را در این رویه ها حذف کردیم، در حقیقت ما برمبنای بند "ج" ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید، حذف مجوزهای کاغذ را انجام دادیم واین فرایند الکترونیکی سازی را به سرانجام رساندیم، ما وقتی ازگمرک هوشمند صحبت می نماییم، بحثمان فلسفی نیست. ضمن آنکه اینها دستاوردهای کشور است، بحث مسائل فنی است به شکلی که هم اکنون در تمامی گمرکات اجرایی کل کشور پلمب های الکترونیکی به کار گرفته شده است واین اتفاق ساده ای نیست، زمانی در گمرکات پلمب های پلاستیکی وجود داشت که برخی متخلفان آنها را با ترفندهایی باز می کردند و کالاها را جابه جا می کردند، هم اکنون تمام پلمب هایی که در کشور است الکترونیکی شده است. این مقام مسئول اضافه کرد: همینطور زمانی ما در گمرک ارزش گذاری کالاها را توسط کارشناسان انجام می دادیم اما سیستم ارزش گذاری هوشمند گمرک در ۶ ماهه گذشته فعال شده و به صورت کاملاً هوشمند و برمبنای داده کاوی بدون هرگونه اعمال نظر کارشناسان گمرکی عمل می کند. معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران اشاره کرد: کاری که در سال ۹۹ انجام شد و جزو نخستین های وزارت اقتصاد بود و وزیر محترم اقتصاد هم آنرا جزو برنامه های موفق این وزارتخانه اعلام کرد، این است که سیستم های ما با یادگیری ماشین و دیتا ماینینگ به ارزیاب گمرک حکم می کند که به صورت مثال اگر اظهارنامه ای در راه قرمز قرار گرفت، کدام کانتینرها باید باز و مورد بررسی و کنترل قرار گیرند، این سیستم در حقیقت تصمیم یار است، یعنی به جای کارشناس تصمیم نمی گیرد ولی حداقل های کنترلی را برای او تعیین می کند همچون محموله مورد نظر برای ارزیابی و بازه ارزش گمرکی مورد پذیرش کالا، این اقدام نه تنها در سطح منطقه، بلکه در دنیا بی نظیر است. بعیدی اضافه کرد: این کاری است که توسط جوانان متخصص کشور خودمان انجام شده است و من نمی دانم که چرا تعدادی از افراد علاقه دارند ظرفیت ها و توانایی های جوانان کشور را نادیده بگیرند. بعیدی اشاره کرد: در گمرک ایران اقداماتی در حوزه هوشمندسازی صورت گرفته که سبب تعجب کارشناسان گمرکی دنیا شده است، بعنوان مثال طرح هوشمند سازی گمرک ایران از سوی سازمان جهانی گمرک بعنوان "best practice" یا الگوی برتر انتخاب شده و در اجلاس تقدیر از گمرک که نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس و … در آن حضور داشتند تاکید شد که تمامی گمرکات می بایست طرح گمرک ایران را بعنوان یک رویه برتر دنبال کنند که این مساله نه تنها برای گمرک جمهوری اسلامی ایران، بلکه برای کل کشور مایه افتخار است. معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران با اشاره به ناسپاسی تعدادی از افراد در داخل کشور نسبت به موفقیت های گمرک در حوزه هوشمندسازی رویه ها که مورد اذعان و اعتراف سازمان های بین المللی ازجمله سازمان جهانی گمرک است، اظهار داشت: رئیس وقت منطقه ای آنکتاد در دیداری که با مدیران گمرکی ازجمله اینجانب داشت، می گفت، من پیشرفت های گمرکی ۸۰ کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار داده ام، ولی نظیر آنچه را که شما در ایران و در بحث هوشمندسازی با توان داخلی خودتان انجام دادید را ندیدم، آن وقت برخی بدون اشراف به اطلاعات فنی می گویند سامانه جامع امور گمرکی در حد اتوماسیون اداری است. وی تاکید کرد: شعار وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک حرکت از کنترل های مزاحم و ملموس به سمت کنترل های غیرمزاحم و غیرملموس است و گمرک با مدیریت ریسک هوشمند، توسط سامانه اطلاعاتی هوشمندخود تعیین می کند که کالا از چه مسیری عبور کند و کنترل ها چگونه باشد حتی انتخاب کانتینرها و پالت ها برای ارزیابی و بررسی بیشتر بوسیله سیستم صورت می گیرد، نوع و میزان ریسک به هیچ وجه توسط افراد تعیین نمی گردد و این سیستم بوسیله بکارگیری پروفایل های ریسک پویا این اقدام را انجام می دهد. بعیدی اظهار داشت: هم اکنون هم بیشتر از ۵۰ درصد از اظهارنامه ها با یادگیری ماشین و مدیریت ریسک هوشمند به مسیر سبز هدایت می شود، آیا این اقدامات کم ارزش است؟ چرا در دنیا کار ما را تحسین می کنند، اما خودمان ارزش کارمان را نمی دانیم، هر چند که متولیان شناخت اینگونه اقدامات در داخل کشور، قدردان گمرک هستند و تقدیرها و جوایز زیادی در این خصوص به گمرک تعلق گرفته است. وی ادامه داد: هم اکنون کل گمرکات کشور از پلمپ الکترونیکی استفاده می نمایند و در رویه ترانزیت از آنتن های RFID و دوربین های پلاک خوان استفاده می شود، طراحی و تولید و به کارگیری آزمایشی پرنده های بدون سرنشین بمنظور پایش و رصدمحموله ها طراحی و تولید و بکارگیری آزمایشی شده است که در کنار گمرک موبایل و سایر اقدامات گمرک در زمینه هوشمندسازی، به کارگیری این ابزارهای کنترلی پیشرفته و هوشمند، خود یک موفقیت و دستاورد بزرگ برای گمرک کشور است.


منبع:

1400/02/01
21:45:20
5.0 / 5
94
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , تخصص , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا