پور ابراهیمی در نشست خبری:

چهار میلیون دستگاه پوز هیچ پرونده مالیاتی ندارند

چهار میلیون دستگاه پوز هیچ پرونده مالیاتی ندارند

به گزارش بازاری رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از ۱۰ میلیون دستگاه پوز، چهار میلیون هیچ پرونده مالیاتی ندارند و این فرار مالیاتی نتیجه عدم اجرای قانون است.



به گزارش بازاری به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی در نشست خبری ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده امروز (سه شنبه ۱۵ تیرماه) ضمن تبریک هفته مالیات به همه مدیران کارشناسان، دست اندرکاران حوزه مالیاتی کشور و همه افرادی که در عرصه مالیاتی با وظیفه شناسی نسبت به پرداخت تعهدات قانونی خودشان اقدام می کنند، ضمن اشاره به ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سابقه قانون مالیات بر ارزش افزوده به سال ۱۳۶۳ باز می گردد که برای نخستین بار دولت لایحه در ارتباط با ایجاد مالیات بر ارزش افزوده را عرضه کرد، اما به علت شرایط جنگ امکان اجرایی شدن آن فراهم نشد.
وی افزود: لایحه مالیات بر ارزش افزوده سپس در سال ۱۳۸۶ مجدداً لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس عرضه کرد که در سال ۱۳۸۷ با استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون اقتصادی وقت، به تصویب رسید و به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا شد.
وی اضافه کرد: مقرر بود پس از ۵ سال اجرای آزمایشی، لایحه دائمی شدن آن عرضه شود که به علل مختلف این کار تا سال ۱۳۹۶ به تعویق افتاد و سرانجام لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و دائمی شدن آن در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و با حمایت های شورای نگهبان به تصویب رسید.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در جریان بررسی این لایحه ابتدا کارگروه تخصصی جهت بررسی اثرات ناشی از قانون جدید بر فعالیتهای اقتصادی با حضور فعالان بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل و حدود ۵۰ جلسه به این منظور برگزار و سپس کار تخصصی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی در مجلس انجام شد.
وی ضمن اشاره به برگزاری جلسات تخصصی جهت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس اظهار نمود: ۱۷ جلسه علنی جهت بررسی لایحه مذکور تشکیل شد و سپس در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ این لایحه به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورای نگهبان ۴ بار به این لایحه ایراداتی گرفت که سرانجام مشکلات نهایی رفع و تصویب نهایی شد.
پورابراهیمی ضمن اشاره به اتفاقات مثبتی که در قانون مالیات بر ارزش افزوده رخ داده است، اظهار داشت: ما در رویکرد مباحث مالیاتی در کشور باید اقدامات جدیدی در دستور کار قرار می دادیم که یکی از آنها اصلاح قانون موجود بود و نمونه بارز آن هم استفاده از مالیات بر ارزش افزوده بود.
۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: با عنایت به شرایطی که در وضعیت درآمدی بودجه کشور داشتیم، در سال ۱۳۹۹ از محل درآمد مالیات حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی مالیاتی بود که با ۱۰۷ درصد رشد به ۱۹۲ هزار میلیارد تومان رسید، بر همین مبنا سهم مالیات مستقیم حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالا و خدمات که شامل ارزش افزوده هم می شود ۷۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. این مورد نشان داده است که مالیات بر ارزش افزوده در سالهای اخیر سهم کمتری نسبت به مالیات های مستقیم داشته است، ازاین رو در سال ۱۴۰۰ با عنایت به اقدامات انجام شده، سعی کردیم تا سهم مالیات بر ارزش افزوده را با سهم مالیات بر عملکرد برابر نماییم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ برپایه بودجه مصوب ۳۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شده که از آن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات های مستقیم و مابقی مالیات بر عملکرد بوده که در قالب ضوابط و قوانین دریافت خواهد شد. این نشان دهنده آن است که سهم مالیات بر ارزش افزوده نیمی از کل منابع مالیاتی در نظام اقتصادی کشور است که اگر این روش استمرار یابد، قاعدتاً مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده از سهم حداقلی به سهم حداکثری خواهد رسید و این همان راهکاری است که ما برای رسیدن به شاخصهای مطلوب دنبال می نماییم، بدین مفهوم که مالیات بر عملکرد را برای کمک به فعالان اقتصادی کاهش خواهیم داد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار ۵ واحد درصد نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه اقتصادی کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که برای کمک به رونق تولید و پشتیبانی از تولید ملی، این میزان را با کاهش بیشتری همراه نماییم. اگر بتوانیم با دولت آینده تعامل بیشتری داشته باشیم، همین ۲۰ درصد مالیات بر عملکرد را هم با جایگزینی پایه های مالیاتی جدید نظیر مالیات بر ارزش افزوده با هدف تحقق عدالت مالیاتی کاهش خواهیم داد.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه برپایه گزارش ها در مورد وضعیت شاخص مالیات در سال ۱۳۹۹ سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی ۵.۵ درصد بوده که عدد پایینی است، بخشی از آن فرار مالیاتی است. اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه هم این سهم ۱۰ درصد در نظر گرفته شده یعنی ما یک دوم برنامه را محقق کردیم.
یک دوم میزان وصول مالیات فرار مالیاتی داریم
وی خاطرنشان کرد: عدم اجرای قانون اصلی ترین دلیل فرار مالیاتی است تا جایی که به همین میزانی که وصول مالیات انجام می شود ۵۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد، به عبارت دیگر یک دوم میزان وصول مالیات فرار مالیاتی داریم و این به علت عدم همکاری سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد است.
رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است که بعضی از آنها مطالبات سازمان مالیاتی است.
وی افزود: متاسفانه علیرغم ابلاغ قانون جدید تحت عنوان پایانه فروشگاهی از آخر آبان ماه سال ۱۳۹۸ این قانون عملیاتی نشده است. آخرین گزارش این است که از ۱۰ میلیون دستگاه پوز، چهار میلیون هیچ پرونده مالیاتی ندارند و این نشت و فرار مالیاتی نتیجه عدم اجرای قانون است که باید در دولت سیزدهم با مراقبت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.
۸۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد
پور ابراهیمی اظهار داشت: علاوه بر این ۸۰۰ میلیون حساب بانکی (یعنی به ازای هر ایرانی ۱۰ حساب بانکی) وجود دارد که نظارتی بر آن نیست و بعضی از آنها محل پرداخت هایی است که امکان رصد آن وجود ندارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: ما پرونده های زیادی در ارتباط با کسانی داریم که هویت اقتصادی ندارند، ولی کار اقتصادی می کنند و دلیلش عدم اجرای قانون است که از دولت انتظار می رود با نگاه دقیق این مورد را در دستور کار قرار دهد.
پورابراهیمی با بیان اینکه قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده اشکالات گوناگونی داشت، در مورد قانون جدید اظهار داشت: ما در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سهم درآمد شهرداری و دهیاری ها را افزایش دادیم.
وی در تشریح تخصیص منابع از ۹ واحد درصد ارزش افزوده اظهار داشت: چهار واحد درصد شهرداری ها، دهیاری ها، چهار واحد درصد (دولت، خزانه)، یک واحد درصد سلامت، مفهوم ساده اش این است که شهرداری ها با افزایش روبه رو می شوند آنها قبلاً سه واحد درصد سهم داشتند و نسبت به قانون قبلی منابع شان ۳۳ درصد رشد خواهد داشت.
وی افزود: البته به جز این سه محور تخصیص های دیگری در کمیسیون و صحن مجلس شورای اسلامی پیشبینی شده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، بنابراین آنها از متن قانون حذف شدند چونکه اگر ما بر آنها اصرار می کردیم این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رفت و فرآیند آن دشوارتر می شد.
وی اضافه کرد: در قانون جدید هر پیمانکاری که از دولت طلب دارد تا زمانی که طلبش تسویه نشود پرداخت مالیات هم نخواهد داشت و معاملات نسیه هم مشمول همین مبحث شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همینطور اظهار داشت: در عملکرد قانون قبلی هر کسی کالا و خدمتی می گرفت مالیات در هر مرحله گرفته می شد و نهایتاً مسترد نمی شد و عملاً عامل عدم استرداد آنرا به مالیات آبشاری تبدیل نموده بود، بنابراین با ضمانت های محکم قانونی برای استرداد در نظر گرفتیم.
وی اضافه کرد: نکته ای دیگر پیشبینی ها برای پشتیبانی از تولید بود همچون اینکه هر کالایی که معافیت دارد در صورتیکه واردات صورت گیرد مشمول مالیات می شود. در قانون جدید تجهیزات سرمایه گذاری را از مالیات معاف کردیم.
نرخ مالیات کالاهای مضر و نوشابه افزایش یافت
وی افزود: در قانون قبلی کالاهای دخانی نرخ بازدارنده تعریف نشده بود که در این قانون اصلاح گردید و ۶۵ درصد نرخ مالیات برای سیگارهای وارداتی، ۴۵ درصد برای سیگارهای تولید داخل با برند خارجی و ۲۵ درصد برای سیگارهای تمام ایرانی در نظر گرفته شد. همینطور نرخ مالیات کالاهای مضر و نوشابه هم اصلاح گردید و افزایش پیدا کرد. بهرحال ما باید با هدف سلامت جامعه عامل بازدارندگی ایجاد نماییم چون که در غیر این صورت میلیاردها تومان خرج سلامت و درمان بیماری های ناشی از این موارد خواهد شد.
مناطق آزاد در صورت محصور بودن و داشتن گمرگ معاف از مالیات می شوند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ممیزمحوری را از نتایج قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده عنوان و تصریح کرد: همینطور ما رویکرد سامانه محوری را مبنا قرار دادیم و تغییراتی هم در مورد مناطق آزاد اعمال کردیم، برپایه قانون، منطقه آزاد جدا از سرزمین اصلی است ولی چون امکان جداسازی واقعی وجود ندارد مقرر کردیم مناطق آزادی در کشور جنس صادراتی بگیرند که اولاً محصور باشند دوم گمرک بتواند آنجا مستقر شود و خارج از محدوده جمعیتی باشد و تراز آن مثبت باشد یعنی صادرات بر واردات فزونی داشته باشد، اگر این سه خصوصیت باشد معافیت مالیات بر ارزش افزوده شبیه صادرات در مورد آنها اعمال می شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به سمت شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور می رود و میزان فرار مالیاتی را به حداقل می رساند، اظهار نمود: همینطور افزایش قابل توجه وصول درآمدهای مالیاتی پیشبینی می شود وشفافیتی که منجر به پیشگیری از فرار مالیاتی و عدالت مالیاتی خواهد شد. وقتی قانون شفافیت ایجاد نماید به صورت غیرمستقیم از تولید هم حمایت می شود.
پورابراهیمی ضمن اشاره به بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: به علت اهمیت این مورد این قانون به صورت دو شوری درحال بررسی است و فردا هم جلسه ای با حضور پژوهشکده وزارت اقتصاد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و کمیسیون اقتصادی برگزار می گردد تا جمع بندی نهایی در این حوزه صورت گیرد. همینطور ما از همه صاحبنظران خواسته ایم در اینباره اظهارنظر کنند.
وی تصریح کرد: پیشبینی ما این است که با مواضع دولت جدید و هماهنگی های مجلس شورای اسلامی با دولت آینده، آغاز تحولات در اجرای قوانین و وضع قوانین جدید را شاهد باشیم.


منبع:

1400/04/15
22:35:35
5.0 / 5
1310
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بودجه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا
فروش عمده اجناس به قیمت بازار در سایت بازاری