خضریان خبر داد
تعیین تکلیف کامیون های موجود در گمرک در کمیسیون اصل ۹۰
به گزارش بازاری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از بررسی مبحث تعیین تکلیف واردات کامیون ها و کشنده های موجود در گمرک در جلسه امروز این کمیسیون اطلاع داد.
علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: این جلسه با حضور مسئولین ارشد گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری، مسئولین و مدیران شرکتهای ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونان و مدیران ارزی بانک مرکزی و نمایندگان دادستانی و کارشناسان مربوطه با بحث واردات کامیون و کشنده برگزار شد.
وی ادامه داد: در این نشست ضمن استماع گزارش دستگاههای مختلف از یک سو مبحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل مسافری و باری، شهری و بین شهری عنوان شد که معتقدند با استناد به مصوبه برنامه پنجم توسعه برای نوسازی این ناوگان، مجوز واردات خودرو های سنگین یکی از نیازهای امروز کشور است. برپایه گزارش این دستگاه ها ضمن این که ۵۰ درصد گازوئیل کشور به علت فرسودگی ناوگان از بین می رود، مبحث امنیت جاده ها و هزینه بالای نگهداری وسایل نقلیه سنگین هم معیشت رانندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
خضریان خاطرنشان کرد: اما از طرفی گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که در شرایط کمبود منابع ارزی، کشور باید به شدت در مورد هزینه کرد ارز چه با منشاء دولتی و چه با منشاء غیردولتی حساس باشد و اساسا در مورد این که آیا این کامیون ها نیاز اصلی کشور هستند یا خیر باید قبل از ثبت سفارش کار کارشناسی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در کنار این موضوعات بحث تعیین تکلیف حدود ۶۲۰۰ دستگاه کشنده و کامیون سنگین در گمرکات کشور که توسط ۸۳ شرکت وارد شده و البته از این میان حدود ۱۵۰۰ دستگاه بدون ثبت سفارش به گمرکات رسیده است و این شرکت ها هم گاها آشنایی های اولیه به بحث تجارت ندارند، هم می بایست در اولویت قرار گیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نهایت برپایه جمع بندی کمیسیون اصل ۹۰ مقرر شد برپایه ضوابط و مقررات قانونی همه کشنده ها و کامیون های ثبت سفارش شده موجود در گمرکات با عنایت به نیاز کشور برای نوسازی ناوگان وارد شوند و مابقی خودروهایی که ثبت سفارش آنها صورت نگرفته برپایه قانون به آنها عمل شده و از واردات آنها جلوگیری شود.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی اظهار داشت: همینطور سازمان راهداری هم موظف شد ضوابط مبتنی بر پشتیبانی از تولید داخل را تدوین کرده و برای حل معضل ناوگان حمل و نقل عرضه کند.
خضریان در انتها اضافه کرد: خودروسازان هم موظف می باشند تأمین ناوگان داخلی را برپایه کیفیت و نیاز کشور برعهده بگیرند و همینطور مقرر شد انتظارات سازمان راهداری از خودروسازان و بازتعریف ضوابط هم طی جلسات آینده کارگروه مشخص شده در کمیسیون بررسی شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب