معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صمت:

نظام توزیع متولی ندارد

نظام توزیع متولی ندارد

به گزارش بازاری، معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه ادغام وزارت صمت به نفع تولید و رفاه مصرف کننده نشد، خاطرنشان کرد: هم اکنون نظام توزیع در کشور متولی ندارد و معلوم نیست کدام وزارت خانه باید نظام توزیع را ساماندهی کند تا حاشیه بازار کالا با حذف واسطه های غیر ضروری به حداقل ممکن برسد.


صدیف بیک زاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه قیمت باید در یک بازار کارآمد تعیین شود و تخصیص منابع زمانی بهینه خواهد بود که بازار کارآمد به اقتصاد سیگنال دهد، اظهار نمود: اگر وزارت بازرگانی نهادی باشد که بتواند زیرساخت بازار کارآمد را فراهم آورد و سیگنال مناسبی به تولید و تجارت کشور بدهد، می توانیم شاهد تخصیص بهینه منابع در کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای اساسی در دنیا، شاخص کارایی بازار کالا است، اظهار داشت: الآن معلوم نیست چه دستگاهی باید این شاخص را در کشور ایجاد نماید، اما وزارت بازرگانی می تواند متولی آن باشد. اندازه بنگاه ها، رفع انحصار، تعرفه های تجاری و غیره همچون پارامترهای این شاخص است. هم اکنون در کشور متولی تولید، تعرفه های تجاری را مشخص می کند که به بهانه پشتیبانی از تولیدکنندگان تحرک لازم و بهره وری و کارایی لازم را از بخش تولید می گیرد. خروجی این وضعیت به نفع تولید نبوده و به طور مثال حتی در بعضی از کالاهای کشاورزی ده ها میلیون تن واردات داریم و وابستگی به واردات در بسیاری از کالاهای کشاورزی افزایش پیدا کرده است.
معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه ادغام وزارت صمت به نفع تولید و رفاه مصرف کننده نشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر تفکیک، مبحث نحوه استقرار وزارت بازرگانی هم مطرح است. هم اکنون نظام توزیع در کشور متولی ندارد و معلوم نیست کدام وزارت خانه باید نظام توزیع را ساماندهی کند تا حاشیه بازار کالا با حذف واسطه های غیر ضرور به حداقل ممکن برسد. این موارد قبلا در وزارت خانه ادغام شده، تحت مدیریت معاونت بازرگانی داخلی انجام می شد که تحت الشعاع تغییر ساختار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه منطق اقتصادی و شرایط فعلی کشور احتیاج به احیای وزارت بازرگانی دارد، اظهار داشت: بعنوان نمونه اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده یکی از طرح های در رابطه با نظام توزیع بود که به علت عدم شناخت از بازار و صدمه شناسی های لازم ضمن تحمیل هزینه های مضاعف به مصرف کنندگان و تولید کنندگان و عدم اثربخشی لازم نتیجه مثبتی نداشت. از طرفی برای مثال سیاستگذاری ها و نرخ گذاری بعضی از انواع کالاها و خدمات زیر نظر وزارت خانه های گوناگونی صورت می گیرد. ازاین رو معاونت های بازرگانی مختلف در وزارت خانه ها تشکیل شده که اگر ادغام شوند، نتیجه نهایی از کارآمدی لازم برخوردار خواهد بود.
همینطور به قول بیک زاده رفع محدودیت های تجاری و بهبود شاخص تجارت فرامرزی، موثر کردن تعرفه های تجاری، کاهش زمان ترخیص کالاها و غیره احتیاج به یک سیستم نظام مند بدون سوء گیری با ادبیات پشتیبانی از تولیدکننده دارد. چونکه در اصل زمانی به پشتیبانی از تولیدکننده می رسیم که یک بازار کارآمد، سیگنال مناسبی به تولیدکننده دهد و اثر نهایی آن حمایت توامان از مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواهد بود.
وی ادامه داد: برای مثال در سالهای اخیر ممنوعیت واردات بخشی از کالاها مثل لوازم خانگی برای پشتیبانی از تولیدکننده اجرا شده، اما معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد. اما باید یک دورنمایی برای رفع ممنوعیت واردات وجود داشته باشد تا کالاهای ایرانی بتواند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، در حالیکه بهمن سال قبل، لایحه ایجاد "سازمان بازرگانی و تنظیم بازار" از جانب رئیس جمهوری با قید دو فوریت به مجلس ارسال شده بود، در هفته های اخیر باردیگر بحث تشکیل وزارت بازرگانی به جای سازمان عنوان شد و به تازگی هم لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب گردید و منتظر تصمیم مجلس است.
عموما مخالفان تشکیل وزارت یا سازمان بازرگانی نگران بی توجهی به تولید و رونق واردات به دنبال تفکیک وزارت صمت هستند. همینطور بعضی از مخالفان این طرح به این علت استناد می کنند در اغلب کشورها سیاستگذاری برای تولید و تجارت یکپارچه است. در مقابل موافقان طرح می گویند هم اکنون تجارت خارجی و همینطور وضعیت تنظیم بازار مورد توجه کافی نیست.




منبع:

1402/02/23
06:58:37
5.0 / 5
392
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا