اقتصاد اوراسیا پیشتاز جهان شد

اقتصاد اوراسیا پیشتاز جهان شد

بازاری: رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نرخ جهانی پیشی گرفت و در سال 2023 به میزان 3.8 درصد افزایش پیدا کرد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا اظهار نمود رشد اقتصادی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) از نرخ جهانی فراتر رفته و در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی کشورهای اوراسیا ۳.۸ درصد بالا رفته است.
تاس گزارش کرد، تولید ناخالص داخلی پنج کشور، برمبنای نتایج سال گذشته، ۳.۸ درصد رشد کرد و از نرخ رشد جهانی پیشی گرفت. همین طور نرخ دستمزدهای واقعی بطور پیوسته درحال افزایش هستند، نرخ بیکاری درحال کاهش است و همه این موارد در پس زمینه محیط خارجی نامطلوب، ایجاد معماری جدید در روابط بین الملل و افزایش فشار تحریم ها، در درجه اول بر روسیه و بلاروس است.
میشوستین افزود که از زمان ایجاد اتحادیه اوراسیا، حجم تجارت متقابل آن تقریباً ۲ برابر شده، تولید کشاورزی بیش از یک چهارم و تولید صنعتی بیش از ۲۰ درصد بالا رفته است. وی با استناد به داده های آمار روسیه گفت در این سه ماهه این ۲ شاخص به ترتیب ۱.۵ و ۵.۵ درصد دیگر صعود کردند.
وی اصرار کرد که در طول ۱۰ سال، اوراسیا، سیستم نظارتی فراملی منحصر به فرد با الزامات یکسان برای کالاهایی که وارد قلمرو کشورهای شرکت کننده می شوند به وجود آورده است. میشوستین همین طور تصریح کرد که بیش از ۵۰ بخشنامه فنی تصویب شده که حدود ۸۵ درصد از محصولات را در بازار یکپارچه پوشش می دهند و برای ارائه کالاهای باکیفیت و قابل اعتماد به شهروندان و تسهیل تجارت مهمست.
او اشاره کرد باید چنین راهکارهایی را ایجاد نماییم که اعضای کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و سایر کشورهایی را در بر گیرد خصوصاً با آنهایی که روابط اقتصادی تنگاتنگی داریم. این مورد ما را قادر می سازد تا با بهره گیری از ابزارهای اثبات شده، موانع پیش روی تولیدکنندگان را با موفقیت از بین ببریم.


بگفته میشوستین، در فاکتورهای اصلی اقتصاد کلان همه کشورهای عضو اوراسیا پویایی مثبت را نشان می دهند، بااینکه هنوز جای بهبود وجود دارد اما در همه پنج کشور شاهد پویایی مثبت در فاکتورهای اصلی اقتصاد کلان هستیم.
در عین حال، میشوستین خاطرنشان کرد، کشورهای اوراسیا در کنار یکدیگر به موفقیت های خاصی در حوزه یکپارچه سازی رسیدند و در سخت ترین شرایط از یکدیگر حمایت می کنند.
او بیان کرد ما چیزی برای افتخار و برای بسط داریم. میشوستین همین طور از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در مسکو در اوایل ماه مه نقل قول کرد که اوراسیا مزایای واقعی برای هر یک از اعضای انجمن به ارمغان می آورد.
وی در نشست شورای بین دولتی اوراسیا در قالب گسترده از همکاران خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) خواست تا کار برای تصویب توافق نامه تجارت آزاد امضا شده با ایران را تسریع بخشند.
یکی از وظایف آینده ما اطمینان از اجرائی شدن توافق نامه تجارت آزاد با ایران است که در دسامبر سال قبل به امضا رسید. دومای دولتی روسیه هفته گذشته قانونی را در مورد این توافق نامه تصویب کرد تا به سرعت همه طرف ها مراحل داخلی خودرا تکمیل کنند.
بگفته نخست وزیر روسیه، این امر خصوصاً باتوجه به علاقه شرکای ایرانی به تعمیق تعامل با اتحادیه اوراسیا اهمیت دارد.
وی ادامه داد: ما از آن استقبال می نماییم و ایران را به گفت و گوی سازنده و گسترش همکاریهای عملی دعوت می نماییم.




منبع:

1403/03/17
00:35:18
5.0 / 5
303
تگهای خبر: آمار , ابزار , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا