گزارش بازاری؛
راهکار ها برای تحقق خصوصی سازی صحیح ارزیابی دقیق و شفافیت در واگذاری
به گزارش بازاری، کارشناسان اقتصادی بر ضرورت ارزیابی دقیق اهلیت خریداران و شفافیت فرایند واگذاری تاکید دارند و اعتقاد دارند که رعایت این اصول در خصوصی سازی خودروسازی ها، می تواند نقطه عطفی در تحول صنعت خودرو باشد.
به گزارش بازاری به نقل از مهر، پروسه خصوصی سازی در ایران همیشه با چالش های زیادی روبه رو بوده است و یکی از مهم ترین حوزه هایی که این چالش ها به وضوح در آن نمایان شده، صنعت خودروسازی است. در این بین، شرکت «سایپا» به عنوان یکی از بزرگ ترین خودروسازان کشور، نقش ویژه ای در این پروسه ایفا کرده است. سایپا که سال ها تحت مالکیت و مدیریت دولت قرار داشت، با مشکلات خیلی از جمله ناکارآمدی مدیریتی، کاهش کیفیت محصولات و عدم توانایی در رقابت با خودروسازان جهانی مواجه بوده است. دولت برای حل این مشکلات و بهبود وضعیت این شرکت، تصمیم به واگذاری بخشی از سهام آن به بخش خصوصی گرفته اما سوال اصلی اینجاست که آیا این واگذاری ها بطور واقعی و شفاف صورت خواهد گرفت یا همانند گذشته، پروسه خصوصی سازی به گونه ای نمایشی و تحت تأثیر روابط و ساختارهای دولتی به نتیجه خواهد رسید؟
کارشناسان هشدار می دهند که در صورتیکه سهام این شرکت به نهادهای با روابط خاص یا به آنهایی که بطور واقعی توان و اراده برای تحول در شرکت ندارند، واگذار شود، نه تنها اهداف اصلی خصوصی سازی محقق نمی گردد، بلکه ممکنست به ادامه مشکلات قبلی منجر گردد.
واگذاری سایپا به بخش خصوصی واقعی می تواند فرصت های زیادی برای این شرکت فراهم آورد. با ورود بخش خصوصی کارآفرین و متخصص، این شرکت قادر خواهد بود به سوی بهبود راندمان، کاهش هزینه ها، پیشرفت کیفیت محصولات و افزایش رقابت پذیری در بازار حرکت نماید. این تحولات نه تنها به سود سایپا، بلکه به سود مصرف کنندگان و حتی سایر خودروسازان داخلی خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان، اگر پروسه واگذاری بصورت شفاف و بر مبنای ارزیابی های دقیق انجام نشود، ممکنست از اهداف اصلی خصوصی سازی فاصله بگیریم و با مشکلاتی همچون ایجاد انحصارهای جدید، رانت خواری و ادامه ناکارآمدی ها روبه رو شویم.
یکی از مهم ترین مسائلی که در پروسه خصوصی سازی سایپا باید به آن توجه گردد، شروط دقیق واگذاری است. باید اطمینان حاصل شود که خریداران از صلاحیت های مدیریتی، مالی و فنی لازم برخوردار می باشند و می توانند سایپا را به سوی بهبود واقعی هدایت کنند. همچنین، پروسه قیمت گذاری و ارزیابی دارایی ها باید بصورت شفاف و مستند صورت گیرد تا از انتقال دارایی ها به قیمت های غیرمنصفانه جلوگیری شود.
کارشناسان اعتقاد دارند واگذاری واقعی و صحیح این شرکت، با رعایت اصول شفافیت، رقابت و اهلیت سنجی، می تواند به تحول در صنعت خودروسازی ایران و بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود.
واگذاری «سایپا» نباید به ادامه ناکارآمدی ها منجر شود
سیدحمید حسینی، عضو اتاق تجاری تهران در گفتگویی با خبرنگار مهر در مورد خصوصی سازی شرکت های خودروسازی، خصوصاً سایپا، تاکید کرد: «باید این پروسه بطور واقعی به بخش خصوصی واگذار شود تا سهامداران و مالکین بتوانند در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند»
وی اشاره نمود که «واگذاری سهام به سایپا باید بگونه ای باشد که سهامداران عمده بتوانند هیات مدیره و مدیرعامل را تعیین کنند، مشابه تجربه موفق در ایران خودرو که منجر به افزایش سرمایه، رشد تولید و بهبود عملکرد شد»
حسینی با انتقاد از واگذاری به نهادهای شبه خصوصی یا نیمه دولتی اخطار داد که چنین اقداماتی می تواند به ادامه ناکارآمدی ها و وابستگی های دولتی منجر شود.
وی پیشنهاد کرد که باید واگذاری شفاف و رقابتی با مشارکت بخش خصوصی واقعی صورت گیرد تا به سود رقابت سالم و افزایش کیفیت محصولات باشد. هدف اصلی باید انتقال مدیریت به بخش خصوصی حرفه ای باشد، نه ایجاد ساختارهای شبه دولتی جدید.
سایپا را به شبه دولتی ها بدهند، رانت خواری ها تشدید خواهد شد
محمدحسین برخوردار، عضو اتاق تجاری تهران در گفتگویی با خبرنگار مهر در مورد واگذاری شرکت های خودروسازی، به دو اصل بنیادین برای موفقیت خصوصی سازی اشاره کرد؛ ۱- واگذاری کامل امور به بخش خصوصی با نظارت دولت و ۲- اهلیت و تخصص خریداران.
وی به موفقیتهای ژاپن و کره جنوبی اشاره نمود که با رعایت این اصول به توسعه پایدار رسیدند.
برخوردار مزایای خصوصی سازی سایپا را شامل افزایش راندمان، رقابت پذیری و جذب سرمایه دانست، اما اخطار داد که واگذاری به نهادهای شبه دولتی می تواند به رانت خواری و ناکارآمدی منجر شود.
این عضو اتاق تجاری تهران پیشنهاد کرد که تشخیص اهلیت خریداران و جذب سرمایه های خرد مردم می تواند به توزیع عادلانه تر سهام و افزایش شفافیت و نظارت عمومی کمک نماید.
اعطای فرصت به کارآفرینان نوآور برای اصلاح صنعت خودرو در چارچوب دوره های آزمایشی
حسین درودیان، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار مهر به لزوم نوآوری و تحول در صنعت خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: برای ارزیابی عملکرد بخش خصوصی در این صنعت، باید معیارهای مشخصی مانند تیراژ تولید، تنوع محصولات و کیفیت محصولات تعریف شود. به اعتقاد وی، واگذاری سهام به بخش خصوصی باید بر طبق این معیارها صورت گیرد تا عملکرد بخش خصوصی به درستی ارزیابی و پاداش داده شود.
درودیان همین طور مشکلاتی مانند قیمت گذاری محصولات و انگیزه های نوآورانه در پروسه واگذاری سهام به بخش خصوصی را بیان کرد و تاکید کرد: برای موفقیت خصوصی سازی، باید از شروع کار معیارهای سنجش عملکرد برای ارزیابی صاحبان جدید شرکت ها مشخص شود.
وی همین طور به تجارب ناموفق خصوصی سازی ها در ایران اشاره نمود که اغلب به بخش های شبه دولتی واگذار شده اند و بجای ایجاد تغییرات اساسی، در عمل مانع از تحول می شوند.
این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد که برای اصلاح صنعت خودرو، باید کارآفرینان نوآور و خوش نیت شناسایی شوند و به آنها فرصت داده شود تا عملکرد خودرا در چارچوب دوره های آزمایشی نشان دهند. در درودیان تاکید کرد: صنعت خودروسازی نیازمند شناسایی عاملان تحول دهنده است که به سبب محدودیت های ساختاری نمی توانند بطور طبیعی به بالا برسند و باید از طرف وزارت صنعت شناسایی و حمایت شوند.
ارزیابی دقیق اهلیت خریداران؛ عامل اصلاحات واقعی در صنعت خودرو و افزایش رقابت پذیری
در نهایت، پروسه خصوصی سازی سایپا به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروسازی ایران، در صورت انجام صحیح می تواند نقطه عطفی در بهبود وضعیت این صنعت و همین طور افزایش راندمان، رقابت پذیری و کیفیت محصولات باشد. با این وجود، برای دستیابی به این اهداف، لازم است که واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی و کارآفرینان حقیقی صورت گیرد، نه به نهادهایی که در عمل به ساختارهای شبه دولتی وابسته اند. در غیر این صورت، مشکلاتی همچون رانت خواری، ناکارآمدی و انحصار می تواند ادامه یابد.
کارشناسان بطور مداوم تاکید دارند که واگذاری شفاف و رقابتی به همراه ارزیابی دقیق اهلیت خریداران می تواند به اصلاحات واقعی در صنعت خودرو و افزایش رقابت پذیری کمک نماید. همچنین، باید معیارهای مشخصی برای سنجش عملکرد بخش خصوصی درنظر گرفته شود تا بتوان با نظارت و ارزیابی های درست، به عملکرد مطلوب رسید.
اگر پروسه واگذاری به درستی صورت گیرد، می تواند سبب رشد پایدار صنعت خودروسازی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور گردد. اما در صورت واگذاری به نهادهای شبه دولتی یا نهادهای با روابط خاص، این اصلاحات به تحقق نخواهد رسید و ممکنست مشکلات قبلی صنعت خودروسازی باردیگر تکرار شود. بنابراین، برای موفقیت این فرایند، شفافیت، رقابت و نظارت دقیق از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
منبع: بازاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب