شفاف سازی رفیع زاده از عملکرد سامانه فواد 128

شفاف سازی رفیع زاده از عملکرد سامانه فواد 128

بازاری: رییس سازمان اداری و استخدامی کشور جزئیات دقیقی از سامانه هوشمند فواد ۱۲۸ ارائه نمود.



به گزارش بازاری به نقل از مهر، علاءالدین رفیع زاده رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور عصر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه امروز بصورت ویژه به سامانه هوشمند فواد ۱۲۸ خواهیم پرداخت، اظهار نمود: بعنوان کسی که دو و نیم دهه در ساختار حضور داشتم، یقین دارم فقط تدوین مقررات منجر به اصلاح نظام اداری نمی شود بلکه این اقدام زمینه اصلاح را فراهم می آورد اما این که بدانیم چه طور برنامه های نظام اداری ما و فرآیندهای اداری اصلاح و انجام شده است، احتیاج به اقدام موثر دارد.
وی اظهار داشت: توجه به خروجی منجر به این می شود که فرایند خدمات بصورت کامل و دقیق به مردم عرضه شود. ما در دولت وفاق و دولت چهاردهم مصوبه ای را تحت عنوان برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم با شش محور اصلی را مصوب کردیم. در یکی از محورهای پیش برنده این برنامه، برنامه فوریت های اداری را جای گذاری کردیم. برنامه اصلاح نظام اداری زمانی نتیجه می دهد که مردم خدمات خویش را آسان تر و باکیفیت تر دریافت نمایند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: طبق این سامانه، هر جا مردم در امور اداری مساله ای پیدا می کنند و با مواردی مانند بد رفتاری کارمند یا هر امری که باعث اتلاف وقت می شود، مواجه می شوند می توانند با شماره گیری ۱۲۸ مورد را گزارش دهند و بعد از دریافت این گزارش، فورا همکاران ما به مبحث رسیدگی می کنند.
در ادامه این نشست کامل داوودی رئیس مرکز بازرسی سازمان اداری استخدامی کشور اضافه کرد: سامانه فواد ۱۲۸ بصورت پایلوت در سه استان اجرایی و عملیاتی شده است. ما بعد از صدمه شناسی که نشان دهنده ناکارآمدی سامانه های اداری بود، متوجه شدیم که حدود ۸۰ درصد مراجع کنندگان از مباحثی که منجر به عصبانیت آنها می شود و مرجعی برای رسیدگی به آن موارد وجود ندارد، ناراحت هستند. طبق این پیش فرض، این سامانه را راه اندازی کردیم.
وی اظهار داشت: ما اگر بتوانیم در نظام اداری خود سیستمی داشته باشیم که پیش از حضور شهروند، فرایند اداری برای فرد تشریح شود، بخش زیادی از مشکلات مرتفع می شود. درباب بحث قطع بودن سیستم ها هنگام رجوع مردم، هم از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی مردم است.
داوودی افزود: عدم حضور کارمندان و حضور مکرر مراجعین به شخص مورد نظر و همینطور تاخیر در انجام امور از مواردی است که در این سامانه مورد توجه قرار می گیرد. زیر سه ساعت ۷ مورد که باعث عدم رضایت شهروندان می شود پاسخ داده خواهد شد و هیچ شهروندی بدون پاسخ نخواهد ماند. هیچ اغماضی هم نسبت به متخلفین نخواهیم داشت؛ کما این که ۵ مدیر تاکنون بر اساس گزارش این سامانه، برکنار شدند.
بر اساس این گزارش، سامانه فواد ۱۲۸ یک سامانه ملی برای ثبت شکایت فوری از عملکرد نظام اداری است که پیگیری را تا پاسخ نهائی انجام می دهد. شهروندان می توانند بوسیله شماره تماس فوریت های اداری ۱۲۸ گزارش های خویش را ثبت کرده و در کمتر از چند ساعت نتیجه را دریافت نمایند. این سامانه با محوریت نحوه عرضه خدمت، رفتار کارمندان و کیفیت پاسخگویی، فرآیندی سریع، دقیق و شفاف دارد.
رئیس مرکز بازرسی سازمان اداری استخدامی کشور بیان کرد: برای نخستین بار در کشور طبق سامانه فوریت های اداری رسیدگی در لحظه به اعتراضات مراجع کنندگان را داریم. رسیدگی به شکایات با سقف زمانی نیم ساعت هم در این سامانه ثبت شده است.
بخش دیگری از این نشست به پاسخگویی سوالات اصحاب رسانه اختصاص داشت و رفیع زاده در جواب سوالی پیرامون چابک سازی دولت و حذف فرآیندهای موازی و غیر ضرور اظهار داشت: در همه اسناد و مقررات بالادستی تکلیف شده است که دولت واحدها و سازمان های غیرضرور و موازی را حذف کند و این مساله در همه قوانین مبحث پیشرفت هم وجود دارد اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: ما در این دولت و طبق تأکید مقام معظم رهبری و تأکید رئیس دولت مصمم هستیم دستگاههای موازی و غیر ضرور را ادغام و اصلاح نماییم و حتی امکان دارد سازمانی را بزرگتر نماییم آکا هدف ما خدمت رسانی بهتر به مردم است. این سازمان ها هیچ کدام منحل نخواهد شد اما در دل این ساختار نیروهای انسانی مازاد هم طبق سامانه بهین یاب جابجا خواهند شد. کارمندان دولت طبق این اقدام نه حقوقشان کم می شود، نه تعدیل یا اخراج می شود اما باید به شهرستان ها منتقل شوند. هیچ دستگاه مهمی هم حذف نخواهد شد بلکه تقویت هم خواهد شد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ارتباط با آمار شهریور ماه سازمان اداری و استخدامی و این که هزینه های صورت گرفته برای طراحی و راه اندازی این سامانه منطقی است، اظهار داشت: شهروندان ما در عرصه رسیدگی به شکایات گرفتار سردرگمی هستند و هنوز فرهنگ سازی در مورد این سامانه به درستی انجام نشده است و مردم باید بدانند برای چه موضوع هایی به این سامانه زنگ بزنند. در این سامانه قطع تماس با حتی مزاحمت هم وجود داشته است. شرایط اولیه شروع همه سامانه ها به همین شکل بوده و از مقدمات شروع شده است. تعداد تماس ها بعد از اجرا شدن در کل کشور افزوده می شود.
رفیع زاده هم در ارتباط با همکاری سازمان اداری و استخدامی با اپراتور ایرانسل برای اجرای فعالیت در سامانه فواد ۱۲۸ و حفظ امنیت اطلاعات آنها در امتداد این همکاری، اظهار داشت: ما با ایرانسل ییک تفاهم نامه داریم و تاکنون شرکت ایرانسل بعنوان یکی از اپراتورهای بزرگ کشور اطلاعات هنوز ریالی پرداخت نکرده است و هر شرکتی که در عرصه آیتی کار می کند از نهادهای مورد نظر مجوز مربوطه را دارند. لطفا نسبت به این اقدام تشکیک وارد نکنیم.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود درباب پیوستن نهادهای دولتی و خصوصی به این سامانه و همینطور میزان رضایت شهروندان از این سامانه افزود: شهرداری ها پای کار آمدند. حتی درخواست داشتیم ایرانی ها مقیم خارج از کشور هم بتوانند در کشورهای دیگر از این سامانه استفاده نمایند. خوشبختانه از این سامانه به واسطه اهتمام مدیران استقبال شده است. تابحال ۱۶ هزار تماس و ۸۰ درصد رضایتمندی نسبت به سامانه جود داشته و این دریافتی با عنایت به این مطلب است که این سامانه از شهریور ماه بصورت آزمایشی اجرایی شده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی درباب تأکید رهبری بر مردمی سازی خدمات اداری و برنامه این سازمان برای توجه به این تأکید اظهار داشت: در فرمایش مقام معظم رهبری به واژه خدمتگزاری تاکید گردیده است. علاوه بر تأکید ایشان متن صریح قانون هم به اصل خدمتگزاری اشاره و تاکید گردیده است. و کارمند باید با گشاده رویی به مردم خدمت عرضه کند و این سامانه زمینه اجرای این قانون را فراهم می آورد.
وی افزود: یکی از مهم ترین وجه تمایز این سامانه با سامانه های پاسخگوی دیگر حل مسایل مردم بصورت آنی است. ما مواردی را داریم که طی پانزده دقیقه و حتی پنج دقیقه هم حل شده است. امید داریم که این انتظارات در این سامانه احیا شود. ما به جنبه تشویقی این سامانه هم توجه کردیم. در این سامانه ۷۵ تقدیر و تشویق هم داشتیم و پرداختی تشویقی به همکاران را به زودی خواهیم داشت.
رفیع زاده در توضیح ابهامات پیرامون طرح زین الدین و رای دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: این طرح دو بخش داشت، بخشی بعنوان کارشناس و بخشی بعنوان مدیر جذب شدند و دیوان عدالت اداری بخشی که بدون طی فرایند اداری جذب شدند را باطل نمود و این مساله از اختیار ما خارج است. این شکایت در دولت قبل صورت گرفت و در بازه زمانی دولت قبل، دفاعیه ای از سازمان ارسال نشده تا ترتیب اثری داده شود و کوتاهی متوجه دولت چهاردهم محسوب نمی گردد. تغییر رای قطعی در اختیار سازمان نیست.
داوودی درباب نمره وزارت فرهنگ در عرصه پاسخگویی در این سامانه بیات کرد: ما ابتدا این سامانه را در استان قزوین اجرایی و به روز کردیم. استان البرز را اضافه کردیم. اعتقاد ما این است که کیفیت این سامانه را فدای عجله نکنیم. در تهران حجم کار بالا خواهد بود و بعد از به روز رسانی، استانهای دیگر و حتی تمام استانهای کشور را تا دهه فجر وارد سامانه خواهیم کرد. خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خوبی با سامانه دارد اما سازمان های متبوع گاها همکاری نداشتند.
رفیع زاده در تکمیل این پاسخ اظهار داشت: دستگاه هایی که کمترین توجه را به این سامانه داشته باشند در دولت گزارش داده خواهند شد و این نوعی ابزار نظارتی بحساب می آید. من بصورت آنلاین می بینم چند تماس در استان تهران داشتیم، چند تماس و طی چه بازه زمانی ای حل شده است و کارنامه یک ماهه و سه ماهه آن بعد از ابلاغ دستورالعمل سامانه، عرضه خواهد شد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ارتباط با این که این سامانه چه اندازه در پایین آوردن کاغذبازی های اداری اثر خواهد داشت اظهار داشت: اگر سامانه درست اجرایی شود این دغدغه مورد توجه خواهد بود. یکی از مسائلی که ما تأکید داشتیم این بود که دریافت کپی مدارک حذف شود اما همچنان در تعدادی ادارات استمرار دارد. مردم این مساله رو هر جا دیدند و با آن برخورد داشتند با سامانه ۱۲۸ به ما اطلاع دهند.
رفیع زاده اظهار داشت: طبق این سامانه ابتدا اخبار هویت صورت می گیرد و سپس به شخص تیکت داده می شود و در نهایت به شخص معترض گزارش اقدامات داده می شود و رضایتمندی مورد پرسش قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه در جواب سوالی پیرامون حذف سازمان اداره امور عشایر و دامپزشکی یا ادغام این سازمان ها قویا آنرا رد کرد و گفت با جدیت به دنبال تقویت آنها هستیم. ما گفتیم آن سازمان هایی که تصدی گری هستند و بخش خصوصی بهتر آنها را اداره می کند ببه این بخش واگذار شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی اشاره کرد: وبسایت این سامانه هم اکنون قابل دستیابی است و در تلاش هستیم تا اپلیکیشن این سامانه هم به زودی راه اندازی شود.
رفیع زاده درباب علت انتخاب استانهای پایلوت اظهار داشت: این انتخابات طبق درخواست خود استان ها بوده و جالب این است که علاقمندی در سایر استان ها هم برای اجرای این سامانه وجود دارد.
خلاصه اینکه ما در این دولت و طبق تاکید مقام معظم رهبری و تاکید رییس دولت مصمم هستیم دستگاههای موازی و غیر ضرور را ادغام و اصلاح نماییم و حتی امکان دارد سازمانی را بزرگتر نماییم آکا هدف ما خدمت رسانی بهتر به مردم است. خوشبختانه از این سامانه بواسطه اهتمام مدیران استقبال شده است. این شکایت در دولت قبل صورت پذیرفت و در بازه زمانی دولت قبل، دفاعیه ای از سازمان ارسال نشده تا ترتیب اثری داده شود و کوتاهی متوجه دولت چهاردهم محسوب نمی گردد.

منبع:

1404/07/16
11:40:21
5.0 / 5
20
تگهای خبر: آمار , ابزار , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا
فروش عمده اجناس به قیمت بازار در سایت بازاری