افزایش قیمت كاغذ در كشور

افزایش قیمت كاغذ در كشور

به گزارش بازاری در شرایطی كه بازار كاغذ با مشكلات مختلف گرانی دست و پنجه نرم می كند، آمارهای عرضه شده گویای آن می باشد كه در شش ماهه اول سال جاری در حوزه صادرات كاغذ و محصولات كاغذی از نظر وزنی ۱۱۱. ۶ درصد رشد داشته ایم.



به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، بر مبنای آمارهایی كه از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت انتشار یافته است، در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۸ هزار تن كاغذ و محصولات كاغذی به كشورهای مختلف صادر شده است؛ عددی كه در مقایسه با تولیدات كمتر از ۲۸ هزار تنی شش ماهه اول سال قبل از نظر وزنی ۱۱۱. ۶ درصد رشد را نشان داده است.

همچنین از نظر ارزش، صادرات این بخش به رقمی حدود ۴۵. ۷ میلیون دلار رسیده كه این رقم در قیاس با ارزش ۲۶. ۶ میلیون دلاری صادرات این بخش در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ رشدی بالغ بر ۷۱. ۹ درصد را نشان داده است.

در حوزه انتشار، چاپ و تكثیر رسانه های ضبط شده هم از نظر ارزش در شش ماهه اول سال جاری شاهد ۰. ۲ درصد رشد بوده ایم. البته صادرات در این حوزه از نظر وزن ۳. ۵ درصد كاهش داشته است. بدین ترتیب در بخش انتشار، چاپ و تكثیر رسانه های ضبط شده بالغ بر ۶۸۸ تن كالا با ارزشی بالغ بر ۴۵. ۷ میلیون دلار به كشورهای مختلف صادر گردیده است.

البته باید اشاره نمود كه آمارهای اعلام شده به تفكیك نبوده و مشخص نمی باشد وضع صادرات كاغذ به چه شكل بوده اما در مجموع آمارهای اعلام شده در زمینه صادرات كاغذ و محصولات كاغذی اینگونه اعلام شده است.

اما افزایش صادرات كاغذ و محصولات كاغذی در شرایطی رخ می دهد كه در ماه های گذشته بازار كاغذ در داخل كشور با گرانی مواجه شده و بنابر آنچه از جانب فعالان این عرصه عنوان می شود، افزایش قیمت كاغذ در سطح بین الملل دلیل این گرانی بوده است با این وجود محصولات صادراتی ایران در این بخش باآنكه از نظر وزنی حدود ۱۱۲ درصد رشد داشته اند اما افزایش ارزشی آنها به ۷۲ درصد هم نمی رسد. همین مسئله گویای این است كه در حوزه كاغذ و محصولات كاغذی در بخش بین الملل افزایش قیمت با افزایش وزن همخوانی چندانی نداشته و این دو عدد به طور متناسب با یكدیگر رشد نكرده اند.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، در هفته های گذشته با طرح این مورد كه مقرر است به جای ارز مبادله ای ارز آزاد به كاغد تعلق گیرد، شاهد افزایش جدی قیمت ها در این بازار بودیم. اما تنش های بوجود آمده در بازار كاغذ كه انتقادات بسیاری را بخصوص از جانب رسانه ها و روزنامه های كشور به همراه داشت در نهایت باعث شد ستاد تنظیم بازار به این بخش ورود كند و پنج راهكار برای كاهش قیمت در نظر گیرد. بر همین مبنا نه تنها قرار بر استمرار تخصیص ارز مبادله ای شد بلكه تسهیلات دیگری هم برای این بخش در نظر گرفته شد.
با این وجود همچنان در بازار كاغذ شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها نسبت به ماه های قبل هستیم.

پیش از این صادق طباطبایی نژاد - عضو كمیسیون فرهنگی مجلس - درباره گرانی كاغذ به ایسنا گفته بود كه در این زمینه علت های مختلفی وجود دارد كه گران شدن جهانی قیمت كاغذ، نرخ ارز، نوسانات بازار و احتكار كاغذ از دلایل گران شدن قیمت كاغذ است.



 

1396/10/04
23:48:23
5.0 / 5
5130
تگهای خبر: بازار , آمار , افزایش قیمت , گرانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا