پژوهشگران اتاق بازرگانی از بازار مسكن چه می گویند؟

پژوهشگران اتاق بازرگانی از بازار مسكن چه می گویند؟

بازاری: بازار مسكن در آذر امسال در حالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۵۰. ۲ درصدی در تعداد معاملات را تجربه كرده است كه بررسی ها نشان داده است در این ماه، بیش از نیمی از این معاملات به واحدهایی با ارزش كمتر از ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.



به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، تحقیقات و بررسی های اتاق بازرگانی ایران نشان داده است كه از تقاضا برای واحدهای با متراژ كمتر از ۸۰ متر حاكی از حضور طیف خاصی از متقاضیان در بازار مسكن است.

طبق این تحقیقات، نبض بازار مسكن دست متقاضیان مصرفی و طبقه متوسط بوده و آمارهای معاملات تأیید می كند كه فعلا معاملات متقاضیان مصرفی در واحدهای كم متراژ و ارزان قیمت است كه رونق یا ركود بازار مسكن را رقم می زند.

تازه ترین گزارش ها و پژوهش های اتاق بازرگانی ایران از تحولات بازار مسكن در شهر تهران نشان داده است كه در یك ماه منتهی به آذر ۱۳۹۶ حدود ۵۷ درصد از كل معاملات در قیمت پایین تر از میانگین قیمت بازار انجام شده است. ضمن اینكه ۴۹. ۴ درصد كل معاملات به واحدهای با زیربنای كمتر از ۸۰ متر و ۵۳. ۴ درصد معاملات به واحدهای با ارزش كمتر از ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

براساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، در آذرماه سال جاری رشد معاملات مسكن هم از منظر تعداد و هم از لحاظ قیمت آهنگ تندتری به خود گرفته است؛ به گونه ای كه تعداد معاملات در این ماه به ۱۷ هزار و ۷۷۶ دستگاه واحد مسكونی رسیده كه نسبت به ماه قبل ۲۰. ۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰. ۲ درصد افزایش دارد.

از سوی دیگر متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسكونی هم در این ماه حدود پنج میلیون و ۸۸ هزار تومان اعلام شده كه نسبت به ماه قبل ۴. ۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴. ۹ درصد رشد داشته است.

همچنین مقایسه وضعیت معاملات بازار مسكن در آذرماه با فضای كلی معاملات این بازار در ۹ ماهه نخست سال جاری تندتر شدن ضرباهنگ تحولات را تأیید می كند. در ۹ ماه اخیر ۱۳۱ هزار و ۵۳۷ معامله با میانگین قیمت چهار میلیون و ۶۹۷ هزار تومان در بازار مسكن انجام شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۲ درصد و از نظر قیمت هشت درصد رشد دارد؛ یعنی معاملات آذرماه ۱۳. ۵ درصد از كل معاملات ۹ ماه نخست سال جاری بوده و قیمت هم در این ماه ۸. ۳ درصد بیشتر از میانگین ۹ ماهه رشد كرده است.

در این میان اما بررسی های اتاق بازرگانی ایران حاكی از این است كه رونق فعلی بازار مسكن در آذرماه، نمی تواند سبب جهش قیمت باشد و رشد قیمتی این كالا هم برای مدت طولانی قابلیت تداوم ندارد، چراكه فراتر از قدرت خرید متقاضیان مؤثر این بازار است درحالی كه جهش قیمتی مسكن عملاً حضور بیش از ۵۰ درصد مشتریان فعلی بازار را منتفی می كند و دوباره مسكن را به لبه پرتگاه ركود می كشاند.




1396/10/09
00:38:47
5.0 / 5
5006
تگهای خبر: بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا