تاثیر ناآرامی های اخیر بر فضای اقتصادی

تاثیر ناآرامی های اخیر بر فضای اقتصادی

بازاری: نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح دلایل ناآرامی های اخیر در بعضی شهرها پرداخت و درباره آثار اقتصادی این اتفاقات اظهار داشت كه این مسائل سبب می گردد فعالان اقتصادی از برنامه ریزی های دراز مدت دست بكشند و در نتیجه به سرمایه گذاری داخلی در تولید و همینطور سرمایه گذاری خارجی لطمه وارد شود.



پدرام سلطانی در گفت وگو با ایسنا، درباره تاثیر ناآرامی های اخیر بر فضای اقتصادی، اظهار نمود: اینكه فكر نماییم انگیزه این اعتراضات صرفا اقتصادی می باشد چندان قضاوت درستی نیست.

وی ادامه داد: رییس جمهوری هم گفتند كه این اعتراضات صرفا اقتصادی نیست و اعتراض كنندگان به دنبال سایر مطالبات اجتماعی شان هستند؛ به دنبال فضای باز و موضوعاتی از این دست هستند. در این اعتراضات مطالبات اقتصادی روی مطالبات دیرینه اجتماعی سوار شده است. اصل و بستر اصلی اعتراضات موضوعات اجتماعی است و مطالبات اقتصادی جرقه ای بود كه این آتش را به پا كرد.

باید اعتراضات را مدیریت كرد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان كرد: سازمان ها و نهادهای مسئول حفظ امنیت و برقراری حقوق اساسی باید اجازه دهند كه مردم بتوانند اعتراضات مدنی خویش را در یك بستر مناسب به گوش حاكمیت برسانند و شرایط به گونه ای مدیریت شود كه این فضا به فضای امنیتی تبدیل نشود و شعارها و خواسته ها از مدار اصلی و منطقی خود خارج نشود.

حساسیتی نسبت به اقتصاد وجود ندارد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تاثیر این اتفاقات بر فضا و شاخص های اقتصادی، اظهار داشت: در تمام این مدت اقتصاد نخستین قربانی این مسائل بوده است. در سال های گذشته هم به واسطه ملاحظات مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و... معمولا آنچه كه زود فراموش می گردد مساله اقتصاد است و گویی اصولا هیچ حساسیتی نسبت به اقتصاد وجود ندارد. گواه آن وضع اقتصادی می باشد كه اكنون با آن روبه رو هستیم.

سلطانی افزود: اگر از شش ماه اول امسال و شش ماه دوم سال قبل بگذریم نرخ رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته به صورت متوسط پایین تر از منطقه خاورمیانه و متوسط دنیا بوده است. این نشان داده است آنچه كه در ملاحظات ما و سیاست گذاری كلان ما كمتر از هرچیز به آن بها داده شده، مبحث اقتصاد است كه اتفاقا خودش می تواند شاه كلید حل خیلی از مسائل امنیتی، اجتماعی و سیاسی هم باشد.

وی با اشاره به اینكه ادامه این وضعیت سبب كوتاه مدت شدن برنامه های اقتصادی می گردد اظهار داشت: نتیجه این اعتراض ها و طرح و انعكاس آن در درجه اول سبب كاهش امید و كوتاه تر شدن چشم انداز فعالان اقتصادی در داخل می شود؛ به صورتی كه آنها را به سمت این سوق می دهد كه از برنامه ریزی های بلندمدت دست بكشند و تصمیم گیری هایشان را كوتاه مدت كنند. به همین جهت سرمایه ها به جای حركت به سمت تولید و فعالیت های خدماتی، صنعتی، معدنی و كشاورزی بلافاصله به سمت ارز، طلا و سایر كالاهایی كه وجه نقدشوندگی بالاتری دارند سوق پیدا می كند.

وی با اشاره به دیگر آثار اقتصادی این وضعیت ادامه داد: اثر دیگر این اتفاق روی نرخ تشكیل سرمایه ثابت سرمایه داخلی است؛ به صورتی كه سرمایه گذاری ها شیب منفی پیدا می كند. همینطور اثر بعدی، تصمیم گیری برخی فعالان اقتصادی، صاحبان سرمایه و نخبگان به مهاجرت است كه این هم باعث خروج سرمایه می گردد. طبیعتا در ادامه آن تردید ایرانی ها خارج از كشور برای سرمایه گذاری در ایران به وجود می آید.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر با یك مدیریت خردورزانه بتوان هرچه سریع تر این مورد را كنترل كرد تمام این نكات اثراتش محدودتر می گردد اما هرچقدر دامنه این اعتراضات بیشتر شود طبیعی است كه آثار منفی آن بیشتر خواهد شد.

بستن شبكه های اجتماعی به جمعیت بیكاران اضافه می كند

سلطانی همینطور با اشاره به فیلتر شدن برخی شبكه های اجتماعی اظهار داشت: باید به این واقعیت توجه داشت كه امروز كسب وكارهای سنتی ما هم از شبكه های اجتماعی و اینترنت استفاده می نمایند و كند شدن سرعت اینترنت و بستن برخی شبكه های اجتماعی و پیام رسان ها در فضایی كه امروز در بستر آنها كسب وكارهای زیادی انجام می گردد سبب بیكاری عده ای از جوانان فعال در این حوزه ها خواهد شد.




1396/10/14
20:10:00
5.0 / 5
5063
تگهای خبر: اقتصاد , سرمایه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا