مهر خبر می دهد

آغاز طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در 10 استان

آغاز طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در 10 استان

به گزارش بازاری مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین این طرح را الگویی مطلوب برای نظارت بر توزیع كالاهای اساسی دریافت كننده ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و از اجرای فاز دوم این طرح در ۱۰ استان دیگر اطلاع داد.



به گزارش بازاری به نقل از مهر، سال قبل رانندگان ناوگان سنگین با مشكلاتی همچون كمبود لاستیك در بازار روبرو بودند و علیرغم واردات قابل توجه تایر سنگین، متأسفانه عدم شفافیت در توزیع این محصول باعث نارضایتی گسترده در بین رانندگان و بروز اعتراضات گوناگونی در این صنف شد.
طبق آمار دریافتی از گمرك، پارسال رقمی بالغ بر ۱۶۴ میلیون دلار صرف واردات ۱ میلیون حلقه تایر سنگین شد؛ اما مشكل تنظیم بازار به قوت خود باقی ماند؛ این درحالی است كه در سال ۹۶ باوجود اینكه تایر سنگین فاقد ارز یارانه ای بود، مبلغ ۱۰۲ میلیون دلار جهت واردات تایر هزینه شده و هیچ كمبودی هم در زمینه تایر سنگین گزارش نشده بود.
اما حالا متاسفانه تخصیص غیرهدفمند ارز یارانه ای در این مدت به واردكنندگان و تولیدكنندگان تایر سنگین توسط دولت باعث سوءاستفاده برخی افراد از این فرصت شد و پر واضح است كه این خطا به علت نبود اطلاعات آماری دقیق از میزان تولید واقعی كارخانجات فعال و واردكنندگان معتبر ناشی شده است.
سرانجام بعد از گذشت یكسال از اجرای سیاست تخصیص ارز دولتی به تایر سنگین، اواخر اردیبهشت ماه از كلید خوردن این پروژه خبر رسید و خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «توزیع سیستمی لاستیك از خرداد/ دست دلالان از بازار كوتاه می شود» به این مورد پرداخت.
موضوع از این قرار بود كه از آغاز خردادماه امسال با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت كشور، «طرح توزیع سیستمی لاستیك سنگین» به صورت پایلوت در استان قزوین كلید خورد تا از توزیع نامناسب و ورود دلالان به این بازار جلوگیری شود و همینطور برای مقابله با قاچاق صادراتی این محصول، فرایند توزیع كاملاً شفاف و تحت كنترل نهادهای نظارتی قرار گیرد.
آغاز گام دوم «طرح توزیع سیستمی تایر سنگین»
در همین راستا رسول جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: «طرح توزیع سیستمی لاستیك سنگین» را می توان از معدود طرح های موفقی دانست كه در جهت نظارت بر توزیع كالاهای اساسی كه ارز یارانه ای دریافت می كنند، طراحی و پیاده سازی شده است.
وی اضافه كرد: با اجرای موفق این طرح در استان قزوین، فاز دوم طرح در ۱۰ استان البرز، زنجان، مركزی، همدان، كرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان و یزدكلید خورده است و تا آخر مردادماه، به صورت كامل در این استان ها مستقر خواهد شد. همینطور سایر استان های كشور هم به صورت تدریجی و در دو فاز دیگر مشمول این طرح خواهند شد.
وی فرایند توزیع لاستیك سنگین تا پیش از این طرح را اینگونه توضیح داد: تا پیش از اجرای این طرح، فرایند توزیع بدین صورت بود كه موجودی دریافتی از جانب عاملین فروش توسط آنها به سازمان های صمت استانی اعلام می شد و در گام بعد هم سازمان های استانی موجودی های دریافتی را بر حسب نسبتی خاص به صورت مكاتبه ای به سازمان راهداری اعلام نموده تا مبنای صدور حواله خرید لاستیك قرار گیرد؛ ضمن اینكه در بعضی استان ها اتحادیه ها و اصناف هم در این امر دخیل بودند كه منجر به تعدد مراكز صدور حواله شده بود.
جمشیدی با اشاره به اینكه غیرسیستمی بودن فرایند توزیع و دخیل بودن اپراتورهای انسانی در این فرایند، سبب به وجود آمدن خطاهای گوناگونی در نحوه صدور حواله و توزیع لاستیك شده بود، اظهار داشت: خیلی از حواله های صادرشده برای رانندگان، معتبر و قابل وصول نبود و بنابراین با آمار بسیار بالایی از حواله های ابطال شده روبرو بودیم.
وی افزود: همینطور با عنایت به دستی بودن فرایند، امكان سوءاستفاده از حواله های جعلی، قبلاً وصول شده یا منقضی شده هم وجود داشت؛ بعلاوه، عدم وجود زنجیره توزیع سیستمی، رانت های بسیاری برای برخی افراد سودجو بوجود آورده بود كه در نتیجه همین امر، پارسال شاهد بازار سیاه فروش لاستیك دولتی به نرخ آزاد و تا ۲ یا ۳ برابر قیمت واقعی بودیم.
مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین تصریح كرد: با اجرای طرح توزیع سیستمی لاستیك در استان قزوین و اتصال سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیك حمل برون شهری و سامانه توزیع لاستیك حمل درون شهری، كلیه حواله های متفرقه و غیر اصیل صادر شده از درجه اعتبار ساقط شد و تنها حواله هایی كه دارای كد رهگیری بودند، در سامانه بعنوان حواله معتبر شناخته شدند.
وی اضافه كرد: با اجرای این طرح، این امكان برای تمامی عاملین مجاز توزیع لاستیك فراهم گردید كه بتوانند با استعلام كد رهگیری، حواله های جعلی، متفرقه، قبلاً وصول شده یا منقضی شده را تشخیص داده و صرفاً در ازای حواله های معتبر لاستیك تأمین نمایند.
نتایج «طرح توزیع سیستمی لاستیك» در استان قزوین
جمشیدی با اشاره به نتایج طرح توزیع سیستمی لاستیك در استان قزوین اظهار داشت: در دو ماه اخیر و با اجرای این طرح در استان قزوین، آمار حواله های ابطال شده به نحو قابل توجهی كاهش یافته است كه نشان دهنده افزایش دقت و هدفمند شدن فرایند صدور حواله از جانب متولیان امر است؛ ضمن اینكه همین مبحث سبب شده است تا بازارهای سیاه فروش لاستیك به نرخ آزاد به شدت تضعیف شدند.
وی در ادامه اظهار داشت: هم اكنون در استان قزوین اختلاف قیمت لاستیك به قیمت دولتی و آزاد در حدود ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده و این در شرایطی است كه این اختلاف قیمت سابقاً برای لاستیك های ایرانی در حدود ۲ میلیون تومان و برای لاستیك های خارجی تا ۵ میلیون تومان هم مشاهده شده بود.
مدیر طرح توزیع سیستمی تایر سنگین با اشاره به اینكه «ضابطه مند شدن توزیع لاستیك در بین ناوگان حمل و نقل درون شهری» یكی دیگر از مزایای اجرای این طرح است، اظهار داشت: موضوعی كه تا پیش از این چندان نظام مند نبود و متولی مشخصی هم برای صدور حواله برای این ناوگان وجود نداشت. برای مثال، هیچ گونه آماری از تخصیص لاستیك یارانه ای به ناوگان حمل درون شهری استان قزوین در دو ماه ابتدای سال ۹۸ در دست نیست؛ لیكن با اجرای این طرح در استان قزوین، توزیع لاستیك در این بخش صرفاً به صورت سیستمی و از راه سامانه توزیع لاستیك درون شهری امكان پذیر شده و آمار دقیق آن هم موجود است.
وی اضافه كرد: بر طبق آمار از آغاز اجرای طرح در استان قزوین در دو ماه گذشته، تعداد ۹۳۶۹ حلقه لاستیك سنگین به ناوگان حمل برون شهری و تعداد ۳۵۸۰ حلقه لاستیك سنگین به ناوگان حمل درون شهری اختصاص یافته است.
جمشیدی، تسریع در فرایند صدور حواله لاستیك را یكی دیگر مزیت های مهم این طرح دانست و بیان كرد: بعد از ثبت فروش توسط واردكننده یا تولیدكننده به عاملین مجاز توزیع لاستیك در سامانه جامع تجارت، این موجودی به صورت برخط در سامانه های توزیع لاستیك حمل برون شهری و درون شهری هم قابل رؤیت است و صدور حواله بلافاصله امكان پذیر خواهد بود.
وی در انتها با تاكید بر اینكه طرح توزیع سیستمی لاستیك نمی تواند به تنهایی مشكل كمبود كالا در كشور را مرتفع نماید، اظهار داشت: این طرح می تواند موجودی لاستیك كشور شامل تولیدی یا وارداتی را مدیریت كرده و با استفاده از داده های حقیقی و قابل استناد شامل پیمایش، مصرف سوخت، بارنامه و غیره با واقعی ساختن میزان تخصیص به مصرف كنندگان نهایی، از سوداگری در این بخش و ایجاد بازارهای سیاه جلوگیری می نماید. البته یقیناً با اجرای این طرح و طرح های مشابه و شفاف شدن زنجیره توزیع كالاهای اساسی، این امكان برای متولیان امر وجود دارد كه با اطمینان خاطر از رسیدن كالا به دست مصرف كننده نهایی، بتوانند با افزایش تخصیص منابع ارزی مشكل كمبود كالاهای اساسی را مرتفع نمایند.
به گزارش بازاری به نقل از مهر، طرح توزیع سیستمی لاستیك سنگین را می توان یك طرح پیشرو در حوزه نظارت بر توزیع كالاهای اساسی دانست كه می تواند بعنوان یك الگوی موفق برای سایر كالاهای اساسی هم طراحی و پیاده سازی گردد كه با اجرای این طرح ارتباط برخط میان سامانه جامع تجارت، سامانه توزیع لاستیك حمل برون شهری و سامانه توزیع لاستیك حمل درون شهری بوجود آمده است و بدین ترتیب فرایند فروش لاستیك سنگین از تولیدكننده یا واردكننده به عاملین مجاز فروش و در ادامه به مصرف كننده نهایی كاملاً رصد می گردد و این اطمینان برای حاكمیت وجود دارد كه منابع ارزی یارانه ای تخصیص یافته جهت واردات لاستیك سنگین یا مواد اولیه لازم برای تولید داخل، تماماً صرف تنظیم بازار و متعادل سازی قیمت ها خواهد گردید.

1398/05/12
17:22:17
5.0 / 5
4453
تگهای خبر: آمار , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا