در گفت وگو با بازاری اعلام شد

حذف واسطه ها در توزیع لاستیك یارانه ای در ۲۱ استان

حذف واسطه ها در توزیع لاستیك یارانه ای در ۲۱ استان

بازاری: مدیركل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری وزارت كشور از حذف واسطه در توزیع لاستیك یارانه ای ناوگان سنگین و نیمه سنگین در 21 استان با اتصال سامانه مدیریت مركزی حمل و نقل درون­شهری (UTCMS) به سامانه جامع تجارت وزارت صمت آگاهی داد.



مرضیه حصاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: در اوایل سال ۹۷ بعضی از اقلام و لوازم یدكی خودرو های درون شهری و برون­شهری خصوصاً در بخش سنگین و نیمه سنگین به سبب نوسانات قیمت ارز افزایش قیمت زیادی پیدا كرد و در خیلی از موارد نیز رانندگان امكان افزایش نرخ كرایه ها را متناسب با افزایش هزینه­ های خود نداشته و این مساله نارضایتی های جدی را به خصوص در بخش برون ­شهری به دنبال داشت.

وی اضافه كرد: یكی از این مهم­ترین این اقلام كه قیمت آن در بازار سیاه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا كرد، لاستیك ناوگان سنگین و نیمه ­سنگین بود. در نتیجه از تیرماه سال قبل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را با همكاری وزارتخانه ­های راه و شهرسازی و وزارت كشور، با هدف تأمین لاستیك مورد نیاز بخش حمل­ ونقل عمومی با روش های مناسب و قیمت مصوب شروع كرد.

وی در ادامه با اشاره به اینكه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت، اطلاعات تولید و واردات لاستیك ثبت می شود، اظهار داشت: در مرحله اول برمبنای نیاز اعلامی سازمان شهرداری­ ها و دهیاری­ های كشور برای ناوگان درون شهری و سازمان راهداری و حمل­ ونقل جاده­ای برای ناوگان بین ­شهری، سهمیه­ متناسب از طرف وزارت صمت برای هر بخش در استان­ های مختلف تخصیص می­ یافت. در بخش درون شهری، شهرداری­ ها می­ توانستند در قالب ظرفیت تخصیص یافته به استان و مشروط بر وجود لاستیك قابل تحویل، لاستیك مورد نیاز خودرا تهیه و بنا به صلاحدید خود بین مالكان ناوگان تقسیم می كردند.

مدیركل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور افزود: این پروسه اعلام نیاز تا تحویل لاستیك، از یك سو بسیار طولانی و زمان­بر بود و بعضاً مالكان ناوگان را از دریافت لاستیك مایوس می­ كرد و از طرف دیگر نیز امكان نظارت بر پروسه توزیع لاستیك و تحویل عادلانه آن به فرد واجد صلاحیت ممكن نبود. در آن مرحله، لاستیك به میزان بسیار كمتری از نیاز حال حاضر بخش درون ‎شهری به دست مالكان واقعی می­ رسید. برای حل این مشكل تصمیم بر این شد تا بوسیله اتصال مستقیم و برخط سامانه مدیریت مركزی حمل و نقل درون­ شهری (UTCMS) وزارت كشور به سامانه جامع تجارت وزارت صمت و حذف واسطه­ ها و نقش ­های اضافی، هم پروسه توزیع در حداقل زمان ممكن صورت گیرد و هم لاستیك صرفا به مالك واقعی خودرو كه واجد صلاحیت هم هست، برسد.

وی در ادامه تشریح كرد: در این مرحله مالك خودرو دارای پروانه فعالیت مستقیماً درخواست خودرا در سامانه وزارت كشور ثبت و برای وی به صورت سیستمی و بدون نیاز به بازگشت حضوری در سامانه حواله لاستیك صادر می شود. مالك خودرو می تواند با در دست داشتن حواله، به نمایندگی فروش لاستیك مشخص شده در سامانه بازگشت و لاستیك ها را با قیمت مصوب (كه در حواله قید می­ شود) دریافت كند.

حصاری در ادامه اظهار داشت: این طرح از شروع خردادماه سال جاری در استان قزوین به صورت پایلوت اجرا شد و بعد از بررسی جوانب كار، بر طبق زمان بندی اعلامی وزارت صنعت، در تیرماه سال جاری در ۱۰ استان البرز، زنجان، مركزی، همدان، كرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان و یزد و در مرداد ماه نیز در ۱۰ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، كردستان، گیلان، ایلام، كهكیلویه و بویراحمد، كرمان، فارس و اصفهان پیاده­ سازی شد. هم اكنون مالكان فعال در ۲۱ استان نامبرده، مجوز دسترسی به سامانه و درخواست لاستیك را دارند و مقرر است برای باقی استان ها نیز تا آخر شهریور دسترسی دریافت حواله ایجاد شود.

وی با اشاره به اینكه تجربه اخیر تخصیص هدفمند و یكپارچه لاستیك می ­تواند بعنوان یك نمونه موفق از توزیع كالاهای یارانه ­ای، به سایر اقلام مرتبط در كشور كه نیازمند سهمیه ­بندی هستند نیز تسری یابد، اظهار داشت: در این روش توزیع بطور كامل از امكان سوء استفاده ­های احتمالی در پروسه توزیع لاستیك مانند گران فروشی، حواله فروشی، پرداخت رشوه و... پیشگیری شده است.

مدیركل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در ادامه افزود: شرط لازم تخصیص لاستیك در بخش درون­شهری وجود مجوز فعالیت معتبر از هریك از شهردای ­های سراسر كشور است. همین طور برمبنای سهمیه اعلامی از طرف وزارت صمت، ناوگان شهری برای دریافت حواله اولویت ­بندی می­ شوند. اولویت دریافت لاستیك برمبنای اطلاعات پیمایش ثبت شده است كه یا برمبنای تجهیزات هوشمند نصب شده بر روی ناوگان (سیپاد) و یا برمبنای اطلاعات اسناد حمل بار شهری ( باربرگ) است. به عبارت دیگر سیستم بدون دخالت انسانی، بر اساس اطلاعات پیمایش ثبت شده، ناوگان را برای دریافت لاستیك اولویت بندی می كند كه این اولویت به صورت پیامكی به مالك ناوگان اطلاع رسانی می ­شود.





منبع:

1398/06/03
15:00:30
5.0 / 5
4487
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا