یك مقام مسئول خبر داد؛

كشف 311 میلیون نخی قاچاق سیگار در 7 ماه نخست سال

كشف 311 میلیون نخی قاچاق سیگار در 7 ماه نخست سال

به گزارش بازاری یك مقام مسئول با اشاره به اینكه در 7 ماهه نخست سال 311 میلیون نخ سیگار كشف شده است، اظهار داشت: بیشترین روش ورود سیگار قاچاق به كشور بوسیله ترانزیت برگشتی است.



به گزارش بازاری به نقل از صدا و سیما، امیرمحمد پرهام فر با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اعلان اینکه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به زمان مشابه پارینه ۵ درصد کاهش تولید سیگار داشته ایم، اظهار داشت: حدود ۲۵ میلیارد نخ سیگار در داخل کشور تولید شده است که اگر این کاهش را به کل امسال تعمیم دهیم، پیش بینی تقریبی امسال تولید سیگار در داخل کشور حدود ۵۰ میلیارد نخ است.
وی افزود: برای مسیرهای اصلی قاچاق سیگار، مراکز دپو و مراکز عرضه آن اقدام های مختلفی انجام شده است و الان میزان موفقیت در بخش برخورد با کالای دخانی و سیگار نسبت به دیگر گروه های کالایی، بیشتر و نیروی انتظامی بیشترین تمرکز را در این بخش داشته است.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلان اینکه بیشترین روش ورود سیگار قاچاق به کشور بوسیله ترانزیت برگشتی است، اظهار داشت: درباره این مسأله از سال ۱۳۹۴ بحث و در همان زمان مصوب شد که عبور محموله های ترانزیتی دخانی از کشور باید کنترل و با صدور مجوز خاص از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا بتوانیم میزان ترانزیت عبوری از کشور را هم با میزان واردات رسمی همان کالا به کشور و هم با میزان مصرف آن در کشورهای مقصد ترانزیتی، انطباق دهیم.
پرهام فر با اعلان اینکه کل کشفیات نهادهای کاشف در ۷ ماه پارسال، ۳۱۱ میلیون نخ سیگار به ارزش ۱، ۱۷۷ میلیارد ریال بود، اضافه کرد: برای ۷ ماه امسال فقط کشفیات نیروی انتظامی، ۲۲۲ میلیون نخ سیگار به ارزش ۱، ۱۹۳ میلیارد ریال بوده است.
مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلان اینکه حجم ترانزیت سیگار کشور در سال ۹۸ تعداد ۲۳۰۰ کانتینر معادل ۹۳ هزار تن است، اظهار داشت: از یکم شهریور امسال، سیگار قانونی از غیر قانونی، قابل احراز و استعلام است.
وی اظهار داشت: اگر ما نتوانیم ترانزیت محصولات دخانی را تحت کنترل بگیریم قطعی محل لطمه ما ادامه خواهد داشت.
پرهام فر اضافه کرد: قسمتی از کالاهای قاچاق که وارد کشور می شود محصولی است که یا تولید قانونی در داخل کشور داشته یا از قدیم واردات رسمی داشته است که هم اکنون واردات رسمی ندارد، ولی مشابه آن کالا در بازار وجود دارد که قسمتی از آن تقلبی وارد کشور می شود.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: موضوع شناسایی و رهگیری کالا را بر طبق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شهریور امسال با ایجاد شفافیت آمار تولید و مصرف و جلوگیری قسمتی از قاچاق شروع کردیم.
وی افزود: قاچاق در همه نشان های تجاری (برند) اتفاق می افتد و نشانی که یک مقطعی تولید داشته و الآن تولید آن شرکت متوقف شده است قاعدتاًَ این شرکت با مسیر قاچاق اهتمام بر حفظ بازار خود دارد.
مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلان اینکه سیگاری با نشان مارلبرو (Marlboro) اساساً سابقه تولید در ایران نداشته است اظهار داشت: این نشان یک سهمی از بازار را به خود مختص کرده است.
پرهام فر اضافه کرد: نشانی که سابقه تولید دارد انگیزه قاچاق بیشتری نسبت به آدرس که تولید نداشته است دارد، چون در تولید آن شرکت وقفه به وجود آمده است.
وی اضافه کرد: پس از اجرای طرح رهگیری و شفاف شدن، امکان برخورد با عرضه در طرح مقابله جامع، تدوین شده و لجستیک کافی برای برخورد با عرضه بسیج شده است و با برطرف شدن موانع استانی این طرح سرعت بیشتری خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره موضوع دکه هایی که مبادرت به فروش سیگار می کنند اظهار داشت: دکه ها سالهاست که سیگار عرضه می کنند و وزارت بهداشت آنها را مرجع قانونی عرضه کالای دخانی نمی داند و ما طرحی را به وزارت بهداشت ارائه دادیم تا این مساله ساماندهی گردد و در راه عرضه کالای قانونی قرار گیرد که نیاز است تحولی در نگرش قبل صورت گیرد.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز با حضور در این برنامه با اعلان اینکه پارینه حدنصاب بالاترین تولید را در صد سال قبل داشتیم اظهار داشت: صنعت دخانیات، حداقل صد سال در کشورمان قدمت دارد.
عطاء الله معروف خانی با اشاره به اینکه ۲۴ واحد تولید دخانیات داریم افزود: تولید سیگار کشور در سال قبل برای اولین بار به ۵۵ میلیارد نخ رسید.
وی با اشاره به این که تلاش وزارت صمت، پشتیبانی از تولید داخل است افزود: به افزایش تولید و مصرف سیگار در کشور راضی نیستم، برای اینکه مصرف هر نوع دود، برای سلامتی مضر است.
معروف خانی در پاسخ به این پرسش که چرا سیگار تولیدی شرکت کره ای که مجوز تولید سیگار در داخل کشورمان دارد و از سال ۱۳۹۷ تولیدش در داخل متوقف شده است و واردات هم انجام نمی دهد، در بازار کشورمان زیاد است؟ اظهار داشت: تولید این شرکت در داخل کشورمان از اواخر سال ۱۳۹۷ متوقف شده، اما مقداری کالا در انبارش تحت نظارت دستگاه های نظارتی موجود بوده است.
وی افزود: این شرکت بدهی قاچاق داشت و این بدهی را در سال ۹۸ کامل پرداخت کرد سپس کالاهای موجود در انبار خودرا قانونی در بازار می فروشد.


منبع:

1399/09/03
13:46:55
5.0 / 5
958
تگهای خبر: آمار , بازار , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا