گزارش بازاری؛

چرا از ظرفیت سامانه های نظارتی در واكسیناسیون كرونا استفاده نشد؟

چرا از ظرفیت سامانه های نظارتی در واكسیناسیون كرونا استفاده نشد؟

کارشناسان معتقدند اگر از ظرفیت های نظارتی سامانه تیتک که در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا ایجاد شده، استفاده می شد، شاهد بروز تخلف در جریان واکسیناسیون کرونا نبودیم.



در سراسر جهان، کشورها برای تامین ایمن و بموقع واکسن کرونا و تزریق آنها به شهروندان تحت فشار شدید هستند. طبق گزارش سازمان شفافیت بین الملل، فساد و انحراف یکی از جدی ترین خطرات برای دسترسی عادلانه به واکسن و درمان کرونا در سراسر جهان قلمداد می شود. عدم شفافیت در مورد تولید، تهیه، تخصیص و توزیع واکسن کرونا نه فقط می تواند روند بهبود جهانی را مختل کند، بلکه موجب بروز لطمه های اجتماعی و عدم اعتماد مردم به یکدیگر و حاکمیت می شود.
در کشور ما نیز با عنایت به تقاضای عمومی واکسن کرونا در بین مردم، این کالا برای شبکه های قاچاق و عرضه خارج از شبکه دارو یک هدف با ارزش تلقی می شود؛ چونکه ممکنست تعدادی از مردم برای تزریق هرچه سریع تر واکسن کرونا مبادرت به خرید آن از بازار سیاه کرده و یا با مبادرت به تقلب، خارج از نوبت ابلاغ گردیده توسط وزارت بهداشت واکسن کرونا دریافت نمایند.
ایجاد بازار سیاه واکسن تقلبی و تزریق خارج از برنامه واکسیناسیون!
در همین ارتباط محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته در بعضی از خیابان ها و بازار سیاه ناصرخسرو، واکسن فایزر با قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته می شود. البته بگفته وی این واکسن ها تقلبی بوده و یا فاقد شرایط استاندارد برای نگهداری هستند. اخیراً نیز ویدئویی از چند جعبه واکسن فایزر در فضای مجازی دست به دست شد که تعدادی از کاربران آنرا جزو واکسن های قاچاق شده به ایران معرفی می کردند؛ البته صحت این ویدئو‎ ها و اخبار فضای مجازی توسط محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، تأیید نشد.
علاوه بر این طی چند هفته اخیر چند خبر در مورد انحراف از برنامه واکسیناسیون و سوءاستفاده از سهمیه واکسن پاکبانان و سالمندان در چند شهر همچون آبادان، یزد و علی آباد کتول منتشر گردید که با عنایت به بازخورد فضای مجازی می توان گفت تکرار وقوع این تخلفات می تواند اعتماد مردم به نظام توزیع واکسن را خدشه دار کند.
در حال حاضر شاید این پرسش از سمت افکار عمومی مطرح شود که چرا با وجود این که بگفته مقامات وزارت بهداشت تمامی واکسن های کرونا در کشور در سامانه سیب و تیتک ثبت و برچسب گذاری می شوند، شاهد وقوع تخلف در دریافت بی نوبت واکسن کرونا و عدم رعایت سند ملی واکسیناسیون هستیم؟
چرا شاهد وقوع تخلف در پروسه واکسیناسیون پاکبانان و سالمندان بودیم؟
پدرام اصلانی فر، کارشناس سیاست گذاری و اقتصاد حوزه سلامت در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که سامانه های نظارتی وزارت بهداشت بصورت ناقص مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: بطور کلی برای اطمینان از عدم سرقت یا خروج واکسن ها از چرخه رسمی واردات، تولید و توزیع، می بایست به مانند دیگر کشورهای جهان از سامانه های نظارتی برخط و سیستمی استفاده کرد؛ خوشبختانه سامانه تیتک در ایران یکی از بهترین سامانه های نظارتی است که می ‎توان با استفاده بهینه از آن، پروسه توزیع واکسن کرونا را بصورت عادلانه و شفاف انجام داد.
وی افزود: مشکلات در هر سیستمی، هر قدر کوچک هم باشد نباید از آن گذر کرد و نادیده شان گرفت. متأسفانه با وجود این که سامانه تیتک یکی از کامل ترین سامانه های طراحی شده برای نظارت بر زنجیره تامین و توزیع دارو در جهان است و برمبنای قانون بوجود آمده است اما عدم رعایت استانداردهای ثبت داده توسط خانه های بهداشت و همین طور نبود تعدادی از بانکهای اطلاعاتی در کشور سبب کاهش کارکرد سامانه تیتک شده است.
این کارشناس سیاست گذاری سلامت با انتقاد از تخلفات پیش آمده در روند واکسیناسیون در بعضی از شهرهای کشور، اضافه کرد: استفاده بهینه از ظرفیت سامانه تیتک می تواند به پیشگیری از فساد، همچون سوءاستفاده از واکسن های توزیع شده کمک کند؛ اما به دلیلهای گوناگونی این کار ویژه تیتک با بی نظمی روبرو شده است.
استعلام کد اصالت واکسن بموقع انجام نمی شود!
اصلانی فر با انتقاد از ثبت اطلاعات تزریق واکسن بصورت آفلاین در مراکز بهداشت، عنوان کرد: متأسفانه ثبت اطلاعات تزریق واکسن توسط تیم های مستقر در مراکز واکسیناسیون با تأخیر زیاد صورت می پذیرد و در حقیقت امکان رصد برخط پروسه واکسیناسیون را از سامانه سیب و تیتک سلب می کند.
وی اضافه کرد: بدین سبب احتمال وقوع خطا در ثبت اطلاعات واکسن و مشخصات دریافت کننده آن به وضوح افزوده شده است و به علت اینکه هم اکنون استعلام شناسه واکسن از تیتک توسط تیم های بهداشتی بعد از تزریق انجام می شود، عملاً امکان شناسایی واکسن های تقلبی و یا کشف تخلف از بین رفته است.

تصویری از ثبت کاغذی و آفلاین کد اصالت واکسن در مراکز بهداشتی
استفاده از رویه های منسوخ برای هویت سنجی و استحقاق سنجی افراد
این کارشناس اقتصاد حوزه سلامت با اشاره به اینکه در مرحله استحقاق سنجی افراد متقاضی دریافت واکسن ایرادات اساسی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این ایرادات به نحوه دریافت اطلاعات افراد سازمانی اولویت دار برای تزریق واکسن مربوط می شود. متأسفانه این معرفی ‎نامه‎ ها کاملاً بصورت دستی و کاغذی ارائه شده و امکان صحت سنجی آن توسط کادر درمان در لحظه تزریق واکسن وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در صورتیکه این فهرست ها بصورت سیستمی در سامانه تیتک و سیب ثبت گردد، بطور قطع ریسک تخلف توسط برخی مدیران و خانواده های آنها بصورت چشم‎گیری کاسته می شود. استعلام برخط کدهای ملی ارائه شده از جانب سازمان ها، از سازمان ثبت احوال و سپس تطابق اطلاعات آن با فهرست های ارائه شده می تواند تخلفات را کم کند.
اصلانی فر افزود: از طرفی برای استحقاق سنجی بیماران خاص مانند بیماران دیابتی برای دریافت واکسن، می توان از اطلاعات صحیح و دقیق بیمه های درمانی کشور بهره برد چونکه بیمه های درمانی برای هر بیمار خاص پرونده پزشکی تشکیل داده اند و اطلاعات این افراد را می توانند در اختیار سامانه سیب یا تیتک قرار دهند.
آیا امکان توزیع واکسن های وارداتی و تولید داخل در بازار سیاه وجود دارد؟
اصلانی فر با اظهار بی اطلاعی از عرضه خارج از شبکه واکسن های وزارت بهداشت در بازار سیاه، اظهار داشت: در صورتیکه چنین تخلفی رخ دهد، نهادهای نظارتی می توانند با اسکن کد UID واکسن مکشوفه، متوجه شوند که این واکسن از کدام دانشگاه علوم پزشکی کشور به خارج از شبکه توزیع راه یافته است.
این کارشناس سیاست گذاری سلامت افزود: چونکه تمامی واکسن های وارداتی و ساخته شده در ابتدا بارکد دوبعدی و کد UID دریافت می کنند و در هر مرحله از تحویل واکسن به زنجیره های بعدی این کد در سامانه ثبت می شود و برمبنای اطلاعات سامانه تیتک می توان مرحله ای را که در آن واکسن از شبکه توزیع خارج شده است، ردیابی کرد.
وی در آخر ضمن اشاره به راه ‎حل موجود برای افزایش کارآمدی سامانه سیب و تیتک، اظهار داشت: ضروریست تمامی مراکز بهداشتی ملزم به استعلام کدهای اصالت واکسن پیش از تزریق به افراد شوند و فرایندهای هویت سنجی و استحقاق سنجی بصورت سیستمی انجام شود؛ همین طور پروسه استحقاق سنجی بیماران خاص برای دریافت واکسن بوسیله اطلاعات بیمه های درمانی صورت گیرد چونکه بیمه های درمانی اطلاعات دقیقی درباره بیماران خاص دارند و می توانند این اطلاعات را در اختیار سامانه سیب قرار دهند. و در نهایت لازم است، فهرست افراد معرفی شده برای تزریق واکسن توسط سازمان ها بصورت سیستمی به وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی شهرستان ها اعلام گردد.
با وجود سامانه های نظارتی مانند TTAC، فساد و تخلف در روند واکسیناسیون غیرقابل قبول است
بر اساس گزارش ‎ مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، خیلی از کشورهای دنیا خصوصاً ‎ آن هایی که ساختارهای لازم برای پیشگیری از فساد در رویه های عمومی مانند واکسیناسیون را ندارند، با ظهور بازار سیاه واکسن کرونا و همین طور روابط شبکه ای بین قاچاقچیان و پرسنل بیمارستان (پرستاران، پزشکان، کارمندان اداری) مواجه می شوند.
به نظر می رسد با استفاده مناسب و استاندارد از ظرفیت های سامانه تیتک می توان از وقوع هرگونه تخلف و تزریق خارج از نوبت واکسن جلوگیری کرده و شفافیت کاملی در پروسه واکسیناسیون برای مردم ایجاد کرد. چونکه با رصد دقیق و برخط زنجیره تامین و توزیع واکسن، ریسک تخلف برای افراد سودجو افزایش می یابد و حتی در صورت وقوع تخلف امکان بررسی و پیگیری سریع و دقیق آن توسط نهادهای نظارتی و دستگاه قضائی امکان پذیر است.
به گزارش بازاری به نقل از مهر، رئیس جمهور در روز اول اردبیهشت ماه ضمن اشاره به این که اگر کسی در استفاده از واکسن تخلف کند، باید به اشد وجه مجازات شود گفته بود که انجام واکسیناسیون باید برمبنای سند ملی صورت گیرد و این واکسیناسیون برای کل ملت ایران رایگان انجام می شود.
شاید بتوان مسئله عدم استفاده بهینه از سامانه های نظارتی را نیز جزئی از تخلفات صورت گرفته در مدیریت واکسیناسیون قلمداد کرد، چونکه لطمه های ناشی از آن نه فقط کمتر از اظهار فهرست های دروغین برای دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا توسط مدیران شهرداری ها نیست، بلکه می تواند دامنه نابسامانی های توزیع و تزریق واکسن را گسترده تر کند.



1400/02/25
11:01:23
5.0 / 5
913
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا