افزایش قیمت کالاها چقدر است؟
گرچه روند افزایشی تورم در ماه های قبل، متوقف شده است اما همچنان بخش زیادی از کالاها بالغ بر ۵۰ درصد و بیشتر نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته اند که در بعضی اقلام به بیشتر از ۹۰ درصد هم دربرخی از اقلام می رسد.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، آنچه به تازگی مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص تورم در مهر ماه اعلام نمود نشان داد که بر خلاف چند ماه اخیر، تورم افزایشی نبوده و در هر سه شاخه با اندکی کاهش روبرو شده است؛ به صورتی که تورم سالانه به ۴۵.۴، نقطه به نقطه ۳۹.۲ و تورم ماهانه به ۳.۷ درصد کاسته شده است.
اما بررسی جزئیات تورم دربین اقلام خوراکی و خدمات نشان داده است که کالاهای خوراکی نسبت به سال گذشته به صورت متوسط ۶۱.۳ درصد افزایش هزینه داشته است که در میان آنها گروه سبزیجات با ۹۰.۷ درصد بالاترین میزان افزایش قیمت را به خود مختص کرده است.
در سایر اقلام هم میتوان به کالا و خدماتی اشاره نمود که بین ۱.۱ درصد که پایین ترین میزان افزایش قیمت بوده و به گروه ارتباطات اختصاص دارد تا اقلامی که تعداد زیادی از آنها تورم بالای ۵۰ درصد دارند.
گروه گوشت قرمز و سفید ۵۲.۱، ماهی ها و صدف داران ۶۹.۶، شیر و پنیر و تخم مرغ ۷۱.۹، روغن و چربی ها ۷۲.۶، میوه و خشکبار ۷۰.۱، شکر و مربا و عسل و شکلات وشیرینی ۶۲.۵، چای و قهوه و نوشابه ۵۸.۱ درصد افزایش قیمت دارد.
اما در میان اقلام غیر خوراکی بالاترین افزایش هزینه نسبت به سال گذشته در ارتباط با هتل و رستوران ۶۷.۳ درصد، تفریح و فرهنگ ۳۶.۱، بهداشت و درمان ۳۷.۵، مبلمان ولوازم خانگی با ۴۴ درصد بوده است.
گروه حمل و نقل هم که خودرو در آن نقش موثری دارد با ۱۹.۵ درصد افزایش هزینه نسبت به سال قبل ثبت شده و تورم سالانه آن به۵۰.۱ درصد می رسد.
اما در تورم سالانه که در مهر ماه روند افزایشی آن متوقف گردید بالاترین حد به گروه روغن وچربی ها با ۹۴.۹ درصد اختصاص دارد و در سایر اقلام میتوان به تورم ۶۵.۵ درصدی ماهی ها و صدف داران، ۷۰.۹ درصد شیر و پنیر و تخم مرغ اشاره نمود.
در تورم ماهانه هم تمامی گروه ها افزایش دارند و کمترین میزان به ارتباطات با ۱.۱ و بالاترین حد به گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۷.۳ و آموزش با ۱۳.۵ درصد اختصاص داشته است.
منبع: بازاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب