عامل معطلی کامیون ها در مرز آستارا محدودیت ظرفیت جمهوری آذربایجان است
به گزارش بازاری، معاون امور گمرکی گمرک ایران اعلام نمود: با اهمیت ترین عامل معطلی کامیون ها در مرز آستارا محدودیت ظرفیت پذیرش کشور طرف مقابل است که خوشبختانه این محدودیت درحال برطرف شدن است.
به گزارش بازاری به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی علی اکبر شامانی، معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: مهم ترین عامل معطلی کامیون ها در مرز آستارا محدودیت ظرفیت پذیرش کشور طرف مقابل است که خوشبختانه با فعال شدن پذیرش کامیون ها از لاین جدید و همکاری خوب جمهوری آذربایجان این محدودیت درحال برطرف شدن است.
معاون امور گمرکی گمرک ایران در گفتگویی تلویزیونی با بیان این مطلب اظهار داشت: در ۹ ماهه گذشته، بیشتر از یک میلیون تن کالا به ارزش ۷۹۶ میلیون دلار از سایر گمرکات داخلی کشور برای خروج از مرز آستارا اظهار شده است. همچنین، ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۱ میلیون دلار مستقیماً از گمرک آستارا صادر گردیده است.
معاون امور گمرکی، در تشریح آخرین وضعیت مرز آستارا و فعالیتهای گمرکی این مرز مهم، اظهار داشت: مرز آستارا یکی از نقاط استراتژیک و حیاتی کشور در مبادلات زمینی با کشورهای آسیای میانه، خصوصاً جمهوری آذربایجان، بحساب می آید. این مرز به دو دلیل اهمیت ویژه ای دارد؛ نخست بعنوان دروازه ورود و خروج کالا به کشورهای آسیای میانه و دوم در قالب موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا که ایران با پنج کشور آسیای میانه امضا نموده است.
وی با اشاره به نقاط گمرکی آستارا توضیح داد: در شهر آستارا چند نقطه گمرکی فعال داریم؛ گمرک قدیم آستارا، پل مرزی جدید که از سال قبل درحال تکمیل و بهره برداری بیشتر است، گمرک ریلی و گمرک منطقه ویژه. این مجموعه سبب شده است تا کالاها تحت رویه های مختلف وارد و بیرون بروند و مرز آستارا نقش کلیدی خویش را در تجارت خارجی حفظ کند.
شامانی درباب صادرات کالا از آستارا اضافه کرد: در ۹ ماهه گذشته، بیشتر از یک میلیون تن کالا به ارزش ۷۹۶ میلیون دلار از سایر گمرکات داخلی کشور برای خروج از مرز آستارا اظهار شده است. همچنین، ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۱ میلیون دلار مستقیماً از گمرک آستارا صادر گردیده است. مجموع این دو بخش نشان دهنده رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
وی در رابطه با انواع کالاهای صادراتی و وارداتی توضیح داد: در گمرک آستارا انواع رویه ها و عملیات صادرات و واردات صورت می گیرد. بخشی از صادرات شامل کالاهای یخچالی و تره بار است که به طور عمده از داخل کشور به این مرز منتقل می شود. همینطور برخی کالاها تحت رویه ترانزیت خارجی وارد کشور می شوند یا از مبادی داخلی به کشورهای دیگر صادر می شوند. علاوه بر این، ورود و خروج کامیون های خالی و یخچالی نیز در جریان است که نشان دهنده حجم گسترده فعالیتهای گمرکی در این مرز است.
شامانی در رابطه با سامانه نوبت دهی و اتصال گمرک بیان کرد: سامانه نوبت دهی فعال است. پذیرش محدود کشور مقابل عامل اصلی معطلی و تأخیر کامیون هاست و هدف ما تسریع فرآیندها، افزایش شفافیت و تسهیل تجارت در مرز آستارا است.
شامانی در آخر تاکید کرد: مرز آستارا به سبب موقعیت جغرافیایی و نقش استراتژیک آن، یکی از مهم ترین نقاط تجاری کشور است و گمرک ایران تلاش می کند با سودجستن از فناوری و بهبود سامانه های عملیاتی، حجم مبادلات کالا را افزایش دهد و مسیر تجارت با کشورهای آسیای میانه را تسهیل نماید.
کد مطلب ۷۳۵۳۸۹
به طور خلاصه، به گزارش بازاری به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی علی اکبر شامانی، معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهار داشت: مهم ترین عامل معطلی کامیون ها در مرز آستارا محدودیت ظرفیت پذیرش کشور طرف مقابل است که خوشبختانه با فعال شدن پذیرش کامیون ها از لاین جدید و همکاری خوب جمهوری آذربایجان این محدودیت در حال برطرف شدن است. شامانی در ارتباط با سامانه نوبت دهی و اتصال گمرک بیان کرد: سامانه نوبت دهی فعال است.
منبع: baazari.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب