مرغ ارزان گردید اما هنوز گران است!

مرغ ارزان گردید اما هنوز گران است!

بازاری: قیمت گوشت مرغ كه روند صعودی داشت و تا كیلویی ۳۰۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب ۸۲۰۰ تومانی فروخته می شد، دو هفته ای است كه روندش معكوس و نزولی شده كه علت آن افزایش تولید است. اما با وجود اینكه افزایش عرضه سبب افت قیمت شده، هنوز این محصول حدود هزار تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار فروخته می گردد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر كیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش حداكثر ۸۱۷۵ تومان تعیین كرد اما این محصول همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و به بیش از ۱۱ هزار تومان رسید كه ۳۰۰۰ تومان گران تر از قیمت مصوب بود. البته با گذشت زمان قیمت این محصول مقداری كاهش پیدا كرد و به حدود ۱۰ هزار تومان رسید كه مرغداران علت این كاهش قیمت را عرضه مرغ های درجه سه توسط دلالان عنوان كردند؛ چراكه به قول آنها قیمت واقعی مرغ كیلویی ۱۱ هزار تومان است چون بازار خوراك مرغ توسط دلالان اداره می گردد و با قیمت های متغییر و افزایشی برای مرغداران تامین می گردد.
اكنون به دنبال ادامه روند كاهشی قیمت این محصول پروتئینی پر مصرف، قیمت به صورت متوسط به كیلویی ۹۵۰۰ تومان رسیده است و طبق آمار بانك مركزی از متوسط قیمت خرده فروشی در تهران قیمت هر كیلوگرم گوشت مرغ نسبت به ماه قبلش ۶.۵ درصد كاهش داشته است. این در شرایطی است كه طبق همین آمار در هفته منتهی به ۹ شهریور، قیمت هر كیلوگرم گوشت مرغ نسبت به هفته پیش از آن ۲.۳ درصد و نسبت به مرداد ماه ۱۷.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه كرده بود.

هزار تومان فاصله تا نرخ مصوب
طبق گزارش میدانی ایسنا، اكنون روند نزولی قیمت مرغ ادامه یافته و در تعطیلات آخر هفته قبل كه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش تقاضا بود، هر كیلوگرم مرغ حدود ۹۵۰۰ تومان به فروش رسید و هم اكنون هم قیمت ها مقداری كمتر شده اما هنوز حدود هزار تومان از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بیشتر است.
در این میان فروشندگان می گویند برخلاف گوشت قرمز، قیمت گوشت مرغ روزانه تعیین می گردد و عرف بازار این است كه فروشندگان حدود ۱۰۰۰ تومان سود روی قیمت فروش هر كیلوگرم مرغ اضافه كنند. همینطور به قول آنها كشتار مرغ در تهران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران تر از كشتار در شهرستان هاست، چراكه كیفیت گوشت مرغ عرضه شده در تهران بالاتر است.

افزایش تولید مرغ قیمت را شكست
در این زمینه محمد یوسفی - رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی - در گفت وگو با ایسنا، كاهش قیمت گوشت مرغ را به علت افزایش تولید و كاهش تقاضا در دهه اول محرم عنوان نمود و اظهار داشت: افزایش قیمت مرغ تا حدود ۱۱ هزار تومان، مرغداران را به جوجه ریزی بیشتر تشویق كرد و تولید بیشتر در شرایطی كه تقاضا كاهش یافته بود سبب شد مرغ ارزان شود، چراكه در دهه اول محرم مصرف گوشت قرمز بیشتر از مرغ است.
وی ادامه داد: همیشه در دهه اول محرم تقاضا برای مصرف گوشت مرغ كاسته می شود و امسال با توجه افزایش جوجه ریزی و در نتیجه افزایش عرضه در بازار، قیمت مرغ كاهش پیدا كرد.
به قول یوسفی، روند نزولی قیمت گوشت مرغ تا زمانی كه میزان عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

جوجه یكروزه ارزان شد
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی همینطور با اشاره به كاهش ۸۰۰ تومانی قیمت هر قطعه جوجه اظهار داشت: باید بین تولید جوجه یكروزه، عرضه آن و قیمت نهاده های تولید تعادل تولید شود و شركت پشتیبانی امور دام هم باید بازار خوراك طیور را تنظیم كند.
به قول یوسفی، مشكلات تهیه نهاده های تولید همچنان برای مرغداران وجود دارد و با وجود اینكه خوراك طیور جزو كالاهای اساسی است و ارز دولتی به آن اختصاص یافته، گران تر از قیمت معقول به تولیدكنندگان عرضه می گردد.

چرا مرغ كشتارگاه های تهران گران تر است؟
یوسفی در ادامه علت تفاوت قیمت بین مرغ كشتار تهران و شهرستان ها را فاصله زمانی كوتاه تر بین كشتار و عرضه مرغ در بازار دانست و خاطرنشان كرد: كیفیت كار برخی كشتارگاه ها هم بالاتر است كه لزوما این كشتارگاه ها در تهران نیستند و بستگی به تشخیص خریداران دارد كه كشتار كدام برند را بهتر بدانند.



1397/07/03
14:16:07
5.0 / 5
4680
تگهای خبر: آمار , افزایش قیمت , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا