یك مسوول مطرح كرد:

بازگشایی زاینده رود مسكنی برای حل مشكل كشاورزان

بازگشایی زاینده رود مسكنی برای حل مشكل كشاورزان

به گزارش بازاری دبیر خانه كشاورزی شهرستان اصفهان با تاكید بر اینكه بازگشایی 20 روزه رودخانه برای شرق اصفهان كارساز نباشد، اظهار داشت: متأسفانه استانداران اصفهان و وزارت نیرو به دنبال راهكارهای موقت برای حل مشكلات كشاورزان و زاینده رود هستند.


روز گذشته استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه سال قبل در غرب اصفهان به علت كمبود آب چیزی كشت نشده بود، اعلام نمود كه این روزها برای كشت بهاره شرق اصفهان تصمیم گرفته شد كه آبرسانی صورت گیرد، اظهارات ما این بود كه فعلاً زود است و اجازه دهید سد به حالت نرمال خود برسد تا مطمئن شویم كمبودی در حوزه آب بخش كشاورزی وجود ندارد.
حسینعلی میراحمدی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار نمود: هنوز زمان دقیق رهاسازی آب در زاینده رود برای كشت پاییزه كشاورزان شرق اصفهان توسط وزارت نیرو مشخص نمی باشد، اما بنابر اعلام قبلی شركت آب منطقه ای مقرر است زاینده رود پنج بهمن ماه بازگشایی شود.
وی با اعتقاد بر اینكه تصور نمی گردد آب به میزان كافی به شرق اصفهان برسد، اظهار داشت: با عنایت به اینكه زاینده رود طی دو سال قبل خشك بود، به صورت قطع حجم بالایی آب در راه رودخانه ته نشین می شود به نظر می آید بازگشایی 20 روزه رودخانه برای شرق اصفهان كارساز نباشد.
دبیر خانه كشاورزی شهرستان اصفهان اضافه كرد: اگر آب حداقل به مدت یك ماه به كشاورزان داده می شد به شكلی شاید امیدی وجود داشت، همینطور زمان تحویل نوبت بعدی آب زاینده رود نامشخص است، البته نوبت بعدی آبیاری در فروردین ماه سال آینده خواهد بود.
وی با تاكید بر اینكه كشاورزان به علت سختی معیشت و مشكلات خود این روزها به غیر از آب به هیچ مسئله ای توجه نمی كنند، خاطرنشان كرد: متأسفانه طی 15 سال قبل و به خصوص پس از ریاست جمهوری احمدی نژاد حجم بالایی آب در بالادست زاینده رود برداشت می شود، این در شرایطی است كه این روزها تنها بر انتقال آب زاینده رود به یزد تاكید می نماییم، اما دو برابر انتقال آب به یزد در بالادست برداشت داریم.
میراحمدی اضافه كرد: هم اكنون 970 سد خاكی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری بوجود آمده است. ازاین رو باید جلوی ساخت این سدها گرفته شود تا از سرقت آب در بالادست جلوگیری نمایند همینطور بر فعالیت دو كارخانه فولاد مباركه و ذوب آهن نظارت درستی صورت گیرد.
وی با اعتقاد بر اینكه باید با مذاكره مشكل زاینده رود را حل نماییم، خاطرنشان كرد: متأسفانه استانداران اصفهان و وزارت نیرو به دنبال راهكارهای موقت برای حل مشكلات كشاورزان و زاینده رود هستند، درحالی كه بازگشایی چندروزه زاینده رود تنها مُسكنی برای كشاورزان است.
دبیر خانه كشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینكه در صورت بازگشایی سد زاینده رود شاید تنها 20 درصد اراضی شرق اصفهان زیر كشت گندم و جو برود، اضافه كرد: تحویل نوبت دوم و سوم آب در فصل بهار خواهد بود كه با عنایت به كاهش ورودی سد احتمال وخیم تر شرایط آب اصفهان وجود دارد.



1397/11/03
13:46:21
5.0 / 5
4517
تگهای خبر: ریاست جمهوری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا