دبیر انجمن قطعه سازان:

پول نرسد، چراغ قطعه سازی خاموش می شود

پول نرسد، چراغ قطعه سازی خاموش می شود

بازاری: به اعتقاد دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در صورتیكه تدابیر لازم برای پرداخت تسهیلات 7000 میلیارد تومانی آن هم به صورت اضطرار به قطعه سازان و خودروسازان اتخاذ نشود، صنعت قطعه سازی با توقف جدی ناشی از عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز روبرو شده و زمین گیر خواهد شد.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، مازیار بیگلو در نشست خبری انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرویی ایران كه امروز (شنبه) در جمع اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: مشكل همیشگی تأمین نقدینگی سالیان سال است كه گریبان گیر صنعت قطعه سازی و خودروسازی شده است. به دنبال مصوبه ای كه دولت در سه ماه سوم سال ۱۳۹۷ در ارتباط با نمایش تسهیلات ۴، ۰۰۰ میلیارد تومان و ۷، ۰۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۴۴ میلیون یورو به قطعه سازان به تصویب رساند و بعد از نمایش ۴، ۰۰۰ میلیارد تومان اولیه ای كه به قطعه سازان توزیع شد، دیگر هیچ اتفاقی تا همین امروز برای تخصیص باقی این تسهیلات باوجود همه پیگیرها و نامه نگاری ها انجمن قطعه سازی و خودروسازان از طرف بانك مركزی و معاون اول رئیس جمهور، اقدامی صورت نگرفت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی اظهار نمود: در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال گذشته، نامه ای از جانب هر دو انجمن قطعه سازان و خودروسازان به آقای جهانگیری ارسال شد كه طی آن ما اعلام كردیم كه در صورت عدم دریافت این ۷۰۰۰ میلیارد تومان، صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران به شدت گرفتار بحران خواهد شد. ظرف شش روز ایشان نامه ای را به بانك مركزی ارجاع داده و نظر مساعد خودرا برای تخصیص این تسهیلات اعلام نمودند. اما تا اختتام اردیبهشت ماه اتفاقی نیفتاد. مجدد انجمن قطعه سازی نامه ای ۱۴ اردیبهشت ماه به رئیس كل بانك مركزی ارسال كرد كه ضمن آن به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و نبود فرصت كافی قطعه سازان و خودروسازان در تأمین مواد كه منجر به عدم اطمینان در صنایع و سوءاستفاده دلالان و سودجویان می شود، اصرار كرد.

بیگلو اضافه كرد: در این نامه از رئیس كل بانك مركزی درخواست شد تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات ۷۰۰۰ میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه سازی و خودروسازی قرار گیرد؛ چونكه در صورت تعلل در پرداخت این تسهیلات از خردادماه، مجدد صنایع قطعه سازی به علت عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز متوقف خواهند شد.
دبیر انجمن قطعه سازان اشاره كرد: در ۲۵ اردیبهشت ماه از طرف بانك مركزی دریافت كردیم كه تعجب ما را برانگیخت. بانك مركزی از دو رسالت اصلی خود یعنی حفظ ارزش پول ملی كه بر همه عیان است و سوژه مطالبات ارزی از محل فروش دارایی های ملی كشور كه طبق آمار بانكهای جهانی بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار است، باز مانده است. اعتبارات بانك مركزی در پاسخ به نامه مذكور اعلام نمود كه برمبنای ماده ۶ بخشنامه تسهیلات و تعهدات كلان، حداكثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز كند. بدین جهت اعطای تسهیلات از طرف بانك ها به قطعه سازان و خودروسازان با رعایت سایر ضوابط و مقررات امكانپذیر است بدین سبب متقاضیان می توانند تقاضای خودرا همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی كافی نزد بانكهای عامل مطرح و از آن طریق پیگیری كنند.

وی با تاكید بر اینكه این نامه سبب بهت قطعه سازان شد، اضافه كرد: در جنگ اقتصادی كه در خط مقدم آن قطعه سازان و خودروسازان قرار گرفته اند، ما بعنوان سرباز این جنگ جلو فرستاده شده ایم؛ اما سیستم اقتصادی حاضر به همكاری نیست و در صورت ادامه این روند تا ۲۰ روز آینده، صنعت قطعه سازی قطع به یقین زمین گیر خواهد شد. اگر بانك مركزی در شرایط ویژه قرار دارد باید قبول كند كه ما هم گرفتار تحریم ها هستیم و باید دست ما را بگیرند. نهادهایی كه عدم همكاری و پشتیبانی از این صنعت را به اثبات رسانده و كارشكنی می كنند، باید مسئولیت ۷۵۰ هزار شغل را برعهده بگیرند.
وی مدعی شد: قطعه سازان برادری خودرا یك دفعه به اثبات رسانده اند، بطوریكه شاهد بودیم با آغاز پرداخت تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی، ظرف چهار هفته میزان تولید قطعه را صد درصد افزایش داد.

دبیر انجمن قطعه سازان ضمن تاكید بر اینكه هم اكنون تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به صورت نقدی انجام می شود، اظهار نمود: آنچه كه در گذشته با یك میلیارد تومان می توانستیم خریداری نماییم، حالا باید ۲۰ میلیارد تومان بابت همان خرید هزینه نماییم. نه تنها ارزش پایه پولی ما از بین رفته بلكه خریدهای ما از مدت دار به نقد و چه بسا پیش پرداخت تبدیل گشته است.
وی اضافه كرد: همه این ها برای نهادهای درگیر خصوصاً بانك مركزی توضیح داده شده است؛ اما هیچ درك مشترك از این قضیه وجود نداد و ما به صراحت اعلام می نماییم از این پس هر اتفاقی كه بیفتد، دلیلش عدم تأمین نقدینگی از جانب بانك مركزی و نهادهای كارشكن است. انجمن قطعه سازی در كنار دو خودروساز بزرگ وظیفه خود كه رونق تولید ملی بوده را پیگیری كرده و راهكارهای رونق را اعلام نموده و در این میان لازم است، نسبت به اجرایی شدن آن اقدام گردد.




منبع:

1398/03/04
21:37:00
5.0 / 5
4027
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا