در گفت وگو با مهر مطرح شد

معافیت مناطق آزاد بسترساز قاچاق و پولشویی است

معافیت مناطق آزاد بسترساز قاچاق و پولشویی است

به گزارش بازاری یك كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه معافیت مالیاتی مناطق آزاد بسترساز قاچاق كالا و پولشویی است، اظهار داشت: از مناطق آزاد نباید كاركردهای ضد اقتصاد ملی و ضد تولید بیرون بیاید.



احسان خاندوزی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مزایای اقتصادی مناطق آزاد، گفت: طبق قانون مناطق آزاد تجاری_صنعتی از مجموعه مزایای متنوع اقتصادی نسبت به سرزمین اصلی برخوردار می باشند كه امكان جذب سرمایه، تولید و صادرات را نسبت به سایر مناطق همجوارشان بالا می برد. این كه فعالیت اقتصادی در این مناطق نسبت به پیش از تبدیل شدن به منطقه آزاد بیشتر شده، جای انكار ندارد.
وی اضافه كرد: اما مساله این است كه مطابق سیاست های صنعتی و تجارتی از مناطق آزاد بعنوان پایگاه های رونق تجارت و واردات استفاده گردد یا تمركز بر تولید و صادرات باشد؟ كاركرد مناطق آزاد طی دهه های گذشته و از زمان تصویب قوانین تأسیس این مناطق، بیشتر نزدیك به این بوده كه مناطق آزاد پایگاه تجارت كشور باشند.
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: واضح است در شرایطی كه مزیت های صادراتی در مورد كالاهای مورد استفاده عموم خانوارها پایین و جذابیت های واردات بالا است، این مناطق به سكوهای واردات و تجارت تبدیل خواهند شد. این در حالیست كه اگر قرار بود این مناطق به سكوی تولید و صادرات تبدیل شوند، باید تدابیر دیگری اندیشیده می شد، اما متأسفانه در اصلاحیه قوانین مناطق آزاد هم از این مساله غفلت شده است.
معافیت های مالیاتی مناطق آزاد مشروط به عملكرد و صرفاً در حوزه مالیات های مستقیم باشد
خاندوزی اضافه كرد: در مناطق آزاد موفق از معافیت های مالیاتی مشروط، كاهنده و زمان مند برای تشویق تولید كنندگان و صادركنندگان استفاده می نمایند تا با سهولت و رغبت بیشتری امر تولید را دنبال كنند. معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد صرفاً ناظر به مالیات های مستقیم است؛ همین طور به عملكرد تولید وصادراتی فعالان در این مناطق، مشروط است كه پس از یك دوره زمانی تمام می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره كرد: مطالبه مردم و نمایندگان استان های دارای مناطق آزاد در تمدید و توسعه معافیت ها به حوزه مالیات های غیرمستقیم، لزوم بررسی كارشناسی و تخصصی در این عرصه را بیشتر می كند. نباید تسلیم چنین رویه ها و درخواست هایی در شیوه قانون گذاری كشور شد.
خاندوزی با اشاره به منطق معافیت در مناطق آزاد از مالیات مستقیم اظهار داشت: اگر فعال اقتصادی در مناطق آزاد به سرمایه گذاری، تولید و صادرات برسد، می تواند تا چندین سال از رقبای دیگر خود به لحاظ هزینه های مالیاتی جلو باشد و بدین سبب توان رقابت كالایی بیشتری نیز داشته باشد.
وی اضافه كرد: اما در مورد مالیات های غیر مستقیم چنین منطقی وجود ندارد. اساساً مالیات های غیر مستقیم بر فعال غیر اقتصادی تحمیل نمی گردد، بلكه فعال اقتصادی بار مالیاتی را به مصرف كننده نهایی منتقل می كند؛ بدین سبب مالیات بر ارزش افزوده فشار ویژه ای بر فعال اقتصادی وارد نمی كند و مزیت مهمی دارد؛ اینكه چرخه تبادلات فعالان اقتصادی روشن می شود. با مالیات بر ارزش افزوده حلقه های پیشین و پسین مراودات اقتصادی شناسایی و روند تبادلات اقتصادی تا زنجیره نهایی تولید محصول قابل رصد می شود.
این كارشناس اقتصادی درباره كیفیت اعطای معافیت ها به مناطق آزاد در امتداد تولید و صادرات اظهار داشت: هم زمان با دفاع از اعطای مزیت های مشروط به تولید و صادرات و زمان دار مناطق آزاد (نظیر مالیات های مستقیم)، در مورد مالیات های غیرمستقیم هیچ منطق اقتصادی وجود ندارد كه مناطق آزاد را از مالیات بر ارزش افزوده معاف كند.
ثمره هم زمانی معافیت های مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم، قاچاق و پولشویی در مناطق آزاد خواهد بود
خاندوزی اشاره كرد: اگر مناطق آزاد بطور هم زمان از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند، ثمره آن گم شدن پیوندهای مبادلاتی در مناطق آزاد خواهد بود و بدین سبب احتمال اینكه قاچاق كالا از مبادی این مناطق صورت بگیرد یا فعالان اقتصادی قسمتی از كارهای زیرزمینی و پولشویی را بخواهند در این مناطق انجام دهند، تقویت می شود كه در طولانی مدت به زیان اقتصادی ملی است.
وی در ادامه اظهار داشت: مناطق آزاد با هدف كمك به توسعه اقتصاد ملی طراحی شده اند و نباید شرایط به شكلی پیش رود كه از آنها كاركردهای ضد اقتصاد ملی و ضد تولید بیرون بیاید؛ بدین سبب با معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد مخالفم. امیدوارم در مراحل نهایی تصویب و ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده، معافیت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد برداشته شود.
این كارشناس اقتصادی درباره شائبه فرار سرمایه از مناطق آزاد در صورت شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره كرد: برخلاف برخی اظهارنظرها، شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، برابر اهداف این قانون منجر به تشویق صادرات و شفافیت تبادلات اقتصادی می شود.
خاندوزی اظهار داشت: باتوجه به مجموع مشوق های مقرراتی كه فعالیت در مناطق آزاد نسبت به فعالیت در سرزمین اصلی دارد، تأخیر ناچیز در استرداد مالیات بر ارزش افزوده فعال اقتصادی در مناطق آزاد (كه تولیدكننده سرزمین اصلی هم با آن دست به گریبان است)، به هیچ وجه موازنه هزینه و منفعت را برای فعالان اقتصادی تغییر نمی دهد و از كسب وكار در مناطق آزاد منصرف نخواهد كرد.


منبع:

1398/10/25
19:53:40
5.0 / 5
4160
تگهای خبر: اقتصاد , پول , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا