خودرو های برقی عامل رونق قیمت فلزات

خودرو های برقی عامل رونق قیمت فلزات

ابرهای تیره ای كه بازار فلزات مورد استفاده در نسل آینده خودرو ها را فراگرفته بود، در حال كنار رفتن هستند.



به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، مازاد عرضه و سپس شیوع کرونا، به چشم انداز کوتاه مدت مواد معدنی مورد استفاده برای تولید باتریهای قابل شارژ خودرو های برقی لطمه زده بود اما حمایتهای جدید دولتهای چین و اروپا برای حمل و نقل سبز و همینطور محدودیت معدنکاری و سرمایه گذاریهای آینده به معنای آن است که بازارهای فلزات به کف قیمت رسیده اند و افت بیشتری نخواهند داشت.

به گفته کریس بری، رئیس شرکت مشاوره هاوس مونتین پارتنرز، فناوریهای باطری ارزانتر می شوند و عامل دیگری برای خوشبینی در چند سال آینده وجود دارد. اتحادیه اروپا سرگرم بازسازی زنجیره تأمین صنعت خودروسازی و تشویق به استفاده از خودرو های برقی است و چین هم سیستم یارانه خودرو های برقی را باردیگر برقرار کرده است.

در حالی که مازاد عرضه فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت سبب شده بود قیمت آنها نسبت به اوجشان در سال ۲۰۱۸ بیشتر از نیمی کاهش پیدا کند اما حالا خوشبینی به بازارها بازگشته است. تقاضا برای باطریهای خودرو های برقی سبب خواهد شد بازار گروه فلزات مورد استفاده در این بخش رونق بگیرد.

در حالی که پیش بینیهای کوتاه مدت هدف بازنگری نزولی قرار گرفته اند اما بلومبرگ نیو انرژی فاینانس پیشبینی کرده که فروش خودرو های برقی در سطح جهانی تا چند سال دیگر به رشد بازخواهد گشت و از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزوده می شود و سپس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ میلیون دستگاه صعود می کند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، بازار جهانی برای کاتد برای باطریهای لیتیوم یونی که باطریهای مورد استفاده در خودرو های برقی هستند، از هفت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزوده می شود.

تحلیلگران سیتی گروپ پیشبینی کرده اند که قیمت لیتیوم گرید باطری در مقایسه با سطح فعلی، حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند که ناشی از رشد تقاضا برای خودرو های برقی در چین و اروپا و منطقی شدن روند عرضه خواهد بود.

کبالت به علت شیوع پاندمی ویروس کرونا در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعطیلی معدن مس و کبالت موتاندای شرکت گلنکور، با محدودیت عرضه روبروست. معدن موتاندا منبع یک پنجم از تولید کبالت جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است. البته کبالت بعنوان یکی از مواد مهم در ساخت خودرو های برقی به علت وضعیت تولید در کنگو که با مسائل حقوق بشر و کار کودک گره خورده، آینده مبهمی دارد به صورتی که شرکت تسلا به دنبال ساخت باطری بدون کبالت در بعضی از مدل های ارزان قیمت خود در چین است.

بازار نیکل مناسب استفاده در باطری هم بدنبال افزایش تقاضا برای باطریهای لیتیوم یونی، در دو تا سه سال آینده با محدودیت عرضه مواجه می باشد و امکان دارد تا سال ۲۰۲۳ کمبود عرضه پیدا کرده و قیمت این فلز افزایش پیدا کند.

مشوقهای دولتها تا حدودی آسیبهایی که به تقاضا در دوران شیوع کرونا وارد شده را تعدیل کرده است. با وجود افت شدید قیمت نفت که اتفاق نامطلوبی برای صنعت خودروی برقی بوده، دولت چین با مجموعه اقداماتی، کوشش برای ترویج استفاده از خودرو های برقی را مضاعف کرده است. بودجه احیای ۱۳۰ میلیارد یورویی آلمان هم حدود ۴۱ میلیارد یورو به بخشهایی مانند حمل و نقل عمومی، خودرو های برقی و انرژی تجدیدپذیر مختص کرده است. فرانسه هم یک بسته محرک مالی هشت میلیارد یورویی برای صنعت خودرو در نظر گرفته که عموما به زنجیره تأمین خودرو های برقی متمرکز است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می رود تقاضا برای باطری های لیتیوم یونی بعد از افتی که در دوران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ پیدا کردند، باردیگر افزایش پیدا کند.





منبع:

1399/04/17
13:43:30
5.0 / 5
2204
تگهای خبر: بازار , بودجه , تولید , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا