كردبچه مطرح كرد؛

حفظ تراز بودجه در تحریم ها، اصلاح ساختار بودجه تاپایان برنامه ششم

حفظ تراز بودجه در تحریم ها، اصلاح ساختار بودجه تاپایان برنامه ششم

بازاری: مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه از توجه دولت به حفظ تراز بودجه اطلاع داد و اظهار داشت: مهم ترین بخشی كه در بودجه ممكن است با خروج آمریكا از برجام صدمه ببیند درآمدهای نفتی است.



به گزارش بازاری به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی، محمد كردبچه درباره وضعیت انضباط بودجه با وجود خروج آمریكا از برجام و احتمال اجرای تحریم های جدید، اظهارداشت: مهم ترین بخشی كه در بودجه ممكن است صدمه ببیند درآمدهای نفتی است.
وی اضافه كرد: باید به سمتی حركت نماییم كه اتكا به نفت كاهش یابد كه این مورد هم در قوانین برنامه پنج ساله قبلی، هم در اقتصاد مقاومتی و هم در سیاست های كلی برنامه ششم آمده است، چون كه هر چه اتكا به نفت كمتر شود این صدمه پذیری ناشی از تحریم های اقتصادی كمتر به دولت فشار می آورد.
كردبچه با اشاره به اینكه یكی از اصلی ترین راه های كاهش اتكای بودجه به نفت با استفاده از افزایش درآمدهای مالیاتی است، اظهار داشت: با وجود اینكه سال ها این مورد را تكرار كرده ایم اما متاسفانه عملكرد خوبی در حوزه مالیاتی نداشتیم، البته درآمدهای مالیاتی افزایش یافته اما به حد كافی نبوده است.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هم اكنون تنها راه این است كه از یك طرف بحث واگذاری و مشاركت با بخش خصوصی در پروژه های عمرانی را پیگیری نماییم كه بار مالی اعتبارات عمرانی بر دولت كاهش یابد و از سوی دیگر بودجه ریزی مبتنی بر عملكرد را اجرا نماییم و با صرفه جویی دراعتبارات هزینه ای بهره وری را بالا ببریم.
وی خاطرنشان كرد: با استفاده از افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش بهره وری اعتبارات هزینه ای و همینطور مشاركت با بخش خصوصی در اجرای طرح های عمرانی و استفاده از منابع آن در كسری هایی كه ممكن است در تراز عملیاتی داشته باشم می توانیم به سمت ساماندهی بودجه حركت نماییم.
كردبچه با اشاره به اینكه باید از این اتفاق بعنوان فرصت استفاده نماییم و بتوانیم به اهداف خود در اصلاح بودجه برسیم، تصریح كرد: ممكن است این اصلاحات در بودجه سال جاری محقق نشود چون كه اجرای كامل بودجه ریزی بر اساس عملكرد در كوتاه مدت امكان پذیر نیست اما در انتهای برنامه ششم این امكان وجود دارد.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح كرد: در كوتاه مدت استفاده از تبصره ۱۹ و مشاركت بخش خصوصی می تواند كمك زیادی در جبران كسری بودجه كند تا كاهشی كه به علت تحریم ها در درآمدهای نفتی تولید می گردد را تا حدودی جبران نماییم اما به هر حال فشار باقی خواهد ماند و ناچاریم در اعتبارات جاری هم صرفه جویی داشته باشیم تا بتوانیم تراز بودجه را حفظ نماییم.
به گفته وی، با استفاده از افزایش درآمدهای مالیاتی و رشد بهره وری اعتبارات هزینه ای و همینطور مشاركت با بخش خصوصی در اجرای طرح های عمرانی می توانیم به سمت ساماندهی بودجه حركت نماییم.
بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با محوریت اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال جاری در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می گردد.

1397/03/07
13:17:20
5.0 / 5
4852
تگهای خبر: اقتصاد , بودجه , پول , مالیات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا