عرضه و تقاضا تعیین كننده نرخ در صرافی ها

شرط معامله دلار با نرخ ۱۰ هزار تومان كمرنگ شد

شرط معامله دلار با نرخ ۱۰ هزار تومان كمرنگ شد

بازاری: با وجود اینكه قرار شد صرافی ها نسبت به خرید و فروش آزاد ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو اقدام نمایند و در ابتدای امر برای این معاملات نرخی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اعلام شد، در عمل اجرای این بخشنامه بدون تعیین نرخ همراه بود و قرار بر نرخ گذاری بر مبنای عرضه و تقاضای بازار شده است.



به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، آخرهفته گذشته بانك مركزی اعلام نمود كه صرافی های مجاز می توانند در قالب "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبكه صرافی های مجاز" نسبت به فروش ارز به صورت اسكناس تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر اساس نرخ بازار اقدام نمایند اما در كنار آن برخی اخبار از این حكایت داشت كه بخشنامه ای از كانون صرافان ایران صادر شده كه می گوید این خرید و فروش مشروط به آن است كه صراف در محدوده قیمتی ۱۰ هزار تومان نرخ گذاری كند و معاملات را انجام دهد. این شرط البته با انتقاداتی از جانب برخی كارشناسان و همینطور فعالان بازار همراه بود چون كه معتقد بودند با عنایت به نرخ هایی همچون ۱۴ هزار تومان كه در بازار وجود دارد، مردم ترجیحی برای فروش ارزش به صرافی با قیمتی كمتر از ۱۱ هزار تومان ندارند.

اما امروز (شنبه) كه دستورالعمل خرید و فروش ارز به صورت آزاد به صرافی ها ابلاغ و معاملات آنها در این چارچوب شروع شده است، هیچ تاكیدی بر نرخ دلار برای ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان نبود و در بخشنامه تاكید گردیده است كه فروش ارز به صورت اسكناس تا سقف ۵۰۰۰ یورو بر اساس نرخ بازار و صرفا با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) انجام می گردد كه علاوه بر موارد ۲۳ گانه ارزهای خدماتی است كه قبل از این صرافی ها مجاز به خرید و فروش در قالب آن بودند.

اخبار دریافتی از این حكایت دارد كه با عنایت به این كه اعلام نرخ در محدوده بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان می توانست علامت مناسبی برای بازار نداشته باشد، از این رو تاكید بر این نرخ كنار گذاشته شده است و قرار بر این شده تا صرافی ها برپایه عرضه و تقاضای بازار برای معاملات آزاد نرخ گذاری كنند. با این وجود توافقی كه بین صرافی ها وجود دارد حركت در راه تعدیل قیمت ها است و ترجیحا نرخ پایین تری اعلام كنند. براین اساس اغلب صرافی ها امروز نرخی كمتر از ۱۱ هزار تومان و یا در مرز آن را برای خرید و فروش اعلام نموده اند.

با این حال گفته می گردد باید جریان بازار به صورت هماهنگ پیش برود به صورتی كه اگر قرار باشد همچنان دلال ها و معاملات آزاد بازار نرخ های بالاتری را برای معاملات تعیین كنند آنگاه تمایل مردم برای ورود به صرافی به منظور خرید و فروش با نرخ های پایین تر كمرنگ تر می گردد.




1397/07/14
20:46:25
5.0 / 5
4492
تگهای خبر: بازار , بانك , بانك مركزی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا