7 مشكل عمده بخش خرده فروشی

7 مشكل عمده بخش خرده فروشی

گزارش دوره چهارم طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) حاكی از بهبود وضعیت خرده فروشی در مرداد نسبت به تیر است. بر طبق این گزارش، هفت مشكل عمده بخش خرده فروشی شامل «كاهش تقاضا برای كالاهای بادوام به علت بحران كرونا»، «كاهش قدرت خرید مردم و عدم تقاضای موثر در بازار»، «عدم شفافیت زنجیره تأمین كشور»، «خرد بودن واحدها و عدم تولید مقیاس»، «قیمت تمام شده بالا به علت خرد بودن»، «وابستگی بازار به واردات و عدم ثبات در بازار ارز» و «تورم بالا و گران شدن كالا و خدمات در كشور» است.


به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران، گزارش دوره چهارم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی را منتشر نمود. در حالیکه گزارش دوره سوم طرح «شامخ» (شاخص مدیران خرید) افزایش میزان رکود خرده فروشان در تیر نسبت به خرداد ۹۹ را نشان داده بود، گزارش دوره چهارم شامخ حاکی از بهبود وضعیت خرده فروشی در مرداد نسبت به تیر است. به صورتی که شامخ کل (۵۱.۱۹)، نشان دهنده بهبود وضعیت بخش خرده فروشی در مرداد ماه ۱۳۹۹نسبت به تیرماه ۱۳۹۹ (۳۷.۵۰) است.
همینطور شاخص سرعت انجام یا تحویل سفارش و یا فرآیند کار (۵۵.۹۵) در مرداد، بیشترین میزان شاخص ها در میان پنج مولفه اصلی شامخ و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۴۰.۴۸) در مرداد، کمترین مقدار شاخص در میان پنج مولفه اصلی شامخ بوده است.
بیشترین میزان تغییر هم مربوط به شاخص میزان فعالیتهای انجام شده است (۳۶.۵۱درصد) که نشان دهنده بهبود واحدهای خرده فروشی و بهتر شدن وضعیت فروش در مرداد نسبت به تیر است.
هفت مشکل عمده بخش خرده فروشی
بر طبق این گزارش هفت مشکل عمده بخش خرده فروشی بر اساس این گزارش، «کاهش تقاضا برای کالاهای بادوام به علت بحران کرونا»، «کاهش قدرت خرید مردم و عدم تقاضای موثر در بازار»، «عدم شفافیت زنجیره تأمین کشور»، «خرد بودن واحدها و عدم تولید مقیاس»، «قیمت تمام شده بالا به علت خرد بودن»، «وابستگی بازار به واردات و عدم ثبات در بازار ارز»، «تورم بالا و گران شدن کالا و خدمات در کشور» است.
در تحلیل شامخ بخش خرده فروشی در مرداد ۱۳۹۹ می توان اظهار داشت که شرایط بازار کشور با عنایت به نوسان قیمت ارز که اثرگذار بر قدرت خرید مردم و کاهش قدرت پول ملی بوده است مردم را به سمت خرید اقلام ضروری معیشت و عدم توجه به خرید کالاهای لوکس و بادوام برده است که این مهم در شاخص شامخ به خوبی نمایان شده است و حرکت شاخص از ۳۷.۵۰ در تیر ماه به ۵۱.۱۹ در مرداد ماه این امید را به فعالان این بخش می دهد که کسب و کارهای این بخش در حال خروج از رکود بحران کرونا هستند.
همینطور با عنایت به این که عدد شامخ بالای ۵۰ مفهوم رونق دارد، در مرداد ماه افزایش میزان فعالیتهای انجام شده (تولید، ارائه خدمات و...) نشان گر رونق و تلاش بیشتر فعالان در این دوره است.
عدم اعتماد به ثبات اقتصادی
کاهش شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت ‎های شرکت در ماه آینده از ۵۳.۱۳ به عدد ۴۸.۸۱ بیان گر عدم اعتماد به ثبات اقتصادی کشور و حس تزلزل فعالان نسبت به آینده است که تاثیرپذیر از وضعیت اقتصاد کلان کشور و وضعیت عدم ثبات در بورس، ارز، طلا و... است. رفع این مشکل نیازمند ارائه طرح های علمی و مبتنی بر عقلانیت از جانب دولت برای برون رفت از این مشکلات جهت بازگشت اعتماد عمومی نسبت به آینده ای روشن است.
افزایش ۴.۴۱ درصدی نیروهای انسانی
شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی با افزایش ۴.۴۱ درصدی نسبت به ماه گذشته نشان دهنده افزایش شعب فروشگاه ها (ی زنجیره ای) و به تبع بیشتر شدن میزان فروش کالا و محصولات است.
در شاخصهای «میزان سفارشات جدید مشتریان»، «میزان استخدام نیروی انسانی» و «میزان فروش کالاها و خدمات»، افزایش نسبت به تیرماه مشاهده می شود که همگی این عوامل در کنار «سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرآیند کار»، منجر به افزایش عدد شامخ کل شده است.
بی ثباتی و نوسانات نرخ ارز سبب شده تا میزان صادرات کالا در ماه مورد مطالعه نسبت به ماه گذشته اندکی کاهش پیدا کند (۱.۵۹-درصد) روند رشد فروش، فروشگاه های زنجیره ای کشور در دوره مرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل بیان گر کاهش توان خرید است چونکه با عنایت به تورم کشور، شاهد رشد ( به جز در چند قلم کالا) متناسب با تورم نیستیم.
شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همینطور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. این شاخص از راه جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر مبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. موسسات جهانی معتبر هم این شاخص را با همکاری بیشتر از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.




منبع:

1399/06/27
19:17:28
5.0 / 5
1521
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بورس , پول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱

لینک دوستان بازاری

بازاری

تگهای بازاری

baazari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازاری محفوظ است

بازاری

بازار فروش کالا