در گفت وگو با بازاری مطرح شد
زیرساختی آماده نبود كه جهش تولید محقق شود
به دنبال انتقاد مقام معظم رهبری از عدم تحقق شعار سالجاری در حد انتظار و بهره گیری از توان قطعه سازان داخلی در افزایش تولید خودرو، یك كارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح موانع تولید در این راه، تصریح كرد كه نبود زیرساخت های لازم و هدف گذاری برپایه اقتصاد كلانی و دستوری منجر گردید تا جهش تولید به درستی محقق نشود.
به گزارش بازاری به نقل از ایسنا، روز سه شنبه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی ضمن تاکید براینکه مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نبوده و همت، شجاعت و پیگیری جدی نیاز است، ضمن ابراز امیداوری از اینکه اجرایی شدن راهکارها و راهکارهای پیشنهاد شده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» می تواند آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم پدید آورد، افزودند: با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته است. کارشناسانِ بخشهای دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده اند که همچون آن های می توان به افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه سازان داخلی" اشاره نمود.
در این رابطه، بهرام شهریاری - کارشناس صنعت خودرو کشور و فعال در حوزه قطعه سازی- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: از آغاز سالجاری باوجود اینکه شعار سال "جهش تولید" بود اما جهشی اتفاق حاصل نشد؛ چونکه بستر مناسب برای آن فراهم نبود تا محقق شود.
وی در تشریح این زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تحقق جهش تولید، اظهار داشت: بعنوان نخستین نکته باید تصریح کرد که در مقایسه با تمام دنیا، تعداد خودروسازان کشور ما که تنها دو مورد آنها دولتی هستند و تعداد بسیار دیگری، خصوصی فعالیت می نمایند، به نسبت تیراژ تولیدی که داریم، زیاد است. اگر فرض نماییم که تمام خودروسازان کشور را هم کنار گذاشته و تنها همین دو خودروساز اصلی و بزرگ را در نظر بگیریم، بازهم به این نتیجه می رسیم که تیراژ تولید بسیار پایین است. چند دهه پیش، آمار تولید خودرو در ایران به یک میلیون و ۶۵۰ هزار در سال رسید؛ حال بعد از گذشت چندین سال هنوز به آن تعداد نرسیده ایم.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: همچون دلایلی که بعد گذشت چند دهه، حالا تولید خودرو را افزایش که نداده ایم بلکه کمتر هم شده و به بیشتر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه در سال نمی رسد، این است که در وهله اول، نوآوری در تولید خودرو ها وجود ندارد و خودروسازان ما عزمی برای طراحی خودرو نداشته اند. زمانی حرکتی برای طراحی خودرو شروع شد که نتیجه آن خودرو سمند بود که در نطفه خفه شد و دیگر ادامه پیدا نکرد؛ بنابراین بیشتر از آنکه خودروساز باشیم، مونتاژکار خودرو هستیم.
شهریاری اظهار نمود: همین مبحث گریبان گیر و سبب شده همان تکنولوژی های قدیمی به کار بسته شود که خود مسبب چند صدمه است. یکی از مهم ترین آنها این است که کیفیت خودرو ها پایین است؛ چونکه کیفیت در رابطه با طراحی است و زمانی که طراحی قدیمی است، طبیعتا خودروساز نمی تواند متناسب با کیفیت مورد نظر مشتری امروز، تولید نماید. علاوه براین خودروسازان ما به علل مختلف که عمده آن ایجاد رقابت های کاذب به علت تعهدات معوق است، توسعه موازی برای همین تولیدات محدود بوجود آورده اند؛ در نتیجه این سبب شده که قطعه سازان ما هم با تیراژهای پایین تر و با ظرفیت های نیمه و البته سرمایه گذاری های بیشتر کار کنند. این مورد سبب کاهش سطح اتوماسیون و سطح یکنواختی قطعه خواهد شد و در نهایت سبب غیراقتصادی شدن کل مجموعه می شود.
این قطعه ساز تصریح کرد: علاوه براین، همچون عوامل دیگری که سبب شده تا جهش تولید به درستی محقق نشود، بحث تأمین مواداولیه است. درست است که بخشی از مواداولیه از منابع داخلی تأمین می شود اما بخش زیادی هم وارداتی است که در این بخش باتوجه به تحریم ها، مشکلات گمرکی و نظایر آن به شدت گرفتار مشکل هستیم و نشان داده است که بستر برای افزایش تولید و جهش آماده نیست.
وی به نبود قطعات یدکی ماشین آلات تولید هم اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین قطعات یدکی و لوازم ماشین آلات تولید، فراهم نیست و زمانیکه قطعات این ماشین آلات خراب می شود، امکان تعویض و اصلاح به سختی و گاها ناممکن است؛ ازاین رو به علت نبود قطعات یدکی، خط تولید می خوابد.
این قطعه ساز خاطرنشان کرد: از طرفی قطعه سازان علاوه براینکه با ظرفیت نصفه کار می کنند، با ضرر مواجهند. به علت مطالبات معوق هم که گاها از آخر سال قبل مانده است، متحمل ضرر چندین برابر می شوند. قطعه سازان متعهد به پرداخت هزینه های خود هستند و از بابت دیرکرد در پرداخت هزینه های خود باید بهره دهند؛ حال خودروساز هم پول قطعه ساز را بموقع پرداخت نمی کند و این در شرایطی است که به صورت مثال نرخ ارز حالا نسبت به قبل از سالجاری، چندین برابر شده اما طلب قطعه ساز همچنان با همان رقم ها باقی مانده و مابه التفاوتی پرداخت نمی گردد. قطعه ساز هر طلبی که داشته است، امروز با کاهش ارزش روبرو شده است؛ ازاین رو قطعه ساز ما روزبه روز ضعیف تر شده و به تدریج از گردونه خارج می شود که دیگر بازگشت آن به میدان خیلی سخت خواهد بود و ظرف مدت کوتاهی اتفاق نخواهد افتاد.
او در آخر جمع بندی کرد: با عنایت به تمام موارد ذکر شده، به این نتجه می رسیم که بستر لازم فراهم نیست، برنامه مسنجم و دقیقی وجود ندارد و تولیدکننده از فردای خود خبر ندارد. امروز قطعه ای را تولید می کند که با مبلغ آن، فردا باید تنها مواداولیه را تهیه کند؛ ازاین رو در مجموع همه این عوامل و بسیاری موانع داخلی دیگر، مشخص است که نمی توان جهش تولید را محقق کرد.
منبع: baazari.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب